Německá vláda dala zelenou zpoplatnění dálnic, dotkne se sta tisíc Čechů

Německá dálnice A3

Německá dálnice A3 Zdroj: CC BY-ND 2.0: dmytrok; Flickr.com

Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic. Roční známka bude stát nejvýš 130 eur (3600 Kč), pro ekologicky šetrnější auta bude cena nižší. Návrh příslušného zákona schválila německá vláda, ještě ho musí projednat parlament. Zavedení mýtného reálně dopadne jen na zahraniční řidiče, Němcům se o cenu známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla.

Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. Kromě toho si bude možné zaplatit i dvouměsíční využívání dálnic v ceně 22 eur (600 korun) a desetidenní, které bude stát deset eur (275 korun). Ministr dopravy Alexander Dobrindt očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun).

Poplatek bude Dobrindta možné uhradit přes internet nebo na čerpacích stanicích. Ministr očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun).

„Zpoplatnění dálnic je smysluplný, oprávněný a spravedlivý krok,“ řekl Dobrindt. „Smysluplné je to proto, že všechny vybrané peníze budou investovány do rozvoje infrastruktury. Oprávněný systém je také proto, že němečtí řidiči už roky musí platit za jízdu po dálnici v sousedních zemích. A systém je i spravedlivý, protože rozlišuje mezi řidiči podle toho, jak německou silniční síť zatěžují,“ doplnil. Německo dosud patří v Evropě například vedle Belgie nebo Nizozemska k posledním zemím, kde se za jízdu po dálnici neplatí.

Zavedení mýtného podle prezidenta tuzemského Ústředního automotoklubu Oldřicha Vaníčka dopadne i na 100 tisíc Čechů, kteří ročně míří na dovolenou buď do Německa nebo dále. „A to nepočítáme další desítky tisíc pracujících ve SRN nebo ty, kteří jezdí například na nákupy,“ dodal.

Němci se obejdou bez známek

Na rozdíl od systému v Česku nebo v Rakousku by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Po uhrazení dálničního poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla. To, zda řidič jede po dálnici oprávněně nebo ne, budou sledovat kamery, které budou snímat značky všech projíždějících aut.

Předpokládaná cena ročního mýtného pro vybrané vozy
Maximální výše poplatku činí 130 eur (3600 Kč). Nejdražší mýtné budou platit automobily, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 3: Za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru budou vozy s benzinovým pohonem platit 6,50 eura (180 Kč), s dieselovým pohonem pak 9,50 eura (260 Kč). Druhý stupeň poplatku bude pro auta splňující emisní normy Euro 4 a Euro 5, což by měla být všechna vozidla uvedená do provozu od roku 2006. Vozy s benzinovým motorem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu platit dvě eura (55 Kč), vozy s dieselovým motorem pět eur (140 Kč). Největší snížení bude pro auta s emisní normou Euro 6, což by měly být všechny vozy registrované od příštího roku. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 Kč), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 Kč).
TypObjem motoru (v litrech)PalivoRok uvedení do provozuPoplatek (v eurech)
Volkswagen Polo1,2benzin201324
Škoda Fabia1,2benzin201224
Hyundai i301,6benzin201332
Škoda Octavia1,8benzin201336
Škoda Octavia2,0diesel2010100
BMW 730d3,0diesel2014130

Výhrady k systému německého mýta vyjádřila Evropská komise. Podle ní znamená zavedení poplatků se současným snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů. Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé ve srovnání s ročním poplatkem.

Elektromobilem zadarmo

Bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic ve vládě prosadila, ale výtky Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční poplatky zcela v souladu s právem Evropské unie. To dnes zopakoval i Dobrindt s tím, že povinnost platit za užívání německých dálnic vzniká pro všechny řidiče nezávisle na tom, z jaké země pocházejí.

Ministr také uvedl, že zpoplatnění dálnic znamená posun od financování silniční infrastruktury z daní k platbě podle toho, jak kdo dálnice využívá. Zdůraznil, že EK k zavedení takového způsobu financování vyzvala členské země unie už v roce 2011.

Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. „Elektromobily budou od placení za užívání infrastruktury zcela osvobozeny,“ řekl Dobrindt.