Německé mýtné se už nebude vyšetřovat. Berlín narovnal pravidla
Evropská komise se rozhodla ukončit řízení, které od roku 2015 vedla s Německem kvůli jeho plánu na dálniční mýtné pro osobní auta. V březnu Německo přijalo potřebné změny pravidel a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti.
"Komise se proto rozhodla případ uzavřít," uvedla komise s tím, že nyní bude sledovat, jak jsou pravidla skutečně uváděna do praxe. Řízení s Německem zahájila komise v červnu 2015. Mýtné totiž měli de facto jen zahraniční řidiči, neboť Němci by si mohli poplatek odečíst z daní.
Podle evropské exekutivy se jednalo o nepřímou diskriminaci na základě národnosti. Berlín poté oznámil, že systém nespustí od počátku roku 2016, jak bylo původně v plánu.
Německo nakonec letos v březnu původní podobu pravidel upravilo. Mýtné nakonec začne pro osobní auta platit v roce 2019. Jeho výše se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí.
Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Návrh německého mýtného kritizuje řada zemí v čele s Rakouskem, které chystá žalobu k Soudnímu dvoru EU. Vídeň i po úpravách mluví o "mýtném pro cizince". Česká republika se před několika dny rozhodla k žalobě nepřipojit.