Nepotřebná letadla se vracejí leasingovkám. Nové nájemce lze najít jen obtížně

Nepotřebná letadla odstavená na španělském letišti Teruel

Nepotřebná letadla odstavená na španělském letišti Teruel Zdroj: profimedia.cz

Nepotřebná letadla odstavená na španělském letišti Teruel
Nepotřebná letadla odstavená na španělském letišti Teruel
Nepotřebná letadla odstavená na španělském letišti Teruel
4
Fotogalerie

Aerolinky hledají cesty, jak se zbavit přebytečných letadel, pro která po globálním propadu poptávky nemají využití. Anebo už nejsou schopny splácet své závazky vůči pronajímatelům. Na leasingové společnosti se tak valí vlna přebytečných letadel, která bude obtížné opět pronajmout.

Insolventní letecká společnost South African Airways chce do konce měsíce vrátit leasingovým společnostem čtyři desítky letadel, tedy všechny pronajaté stroje. Aerolinky Latam, které rovněž požádaly o ochranu před věřiteli, chtějí vrátit 65 letounů. Společnosti Aeroméxico americké soudy odsouhlasily navrácení devatenácti letadel leasingovkám. Dopravní letouny se ve velkém přesouvají od nájemců k jejich majitelům a ti pro ně za současné situace nemají využití.

I v nejlepším možném scénáři dalšího vývoje předpovídá ratingová agentura Fitch, že aerolinky v následujících třech měsících dojednají odložení až čtyřiceti procent leasingových splátek. Až 17 procent nájemců vyhlásí insolvenci a až 11 procent pronajatých letadel budou muset leasingové společnosti odebrat neplatičům.

Nejtemnější scénář zahrnující druhou vlnu globálního šíření koronaviru předpokládá, že aerolinky odloží až osmdesát procent leasingových splátek. Neschopnost splácet závazky vyhlásí až 34 procent provozovatelů letadel a až 22 procent letadel odeberou leasingové společnosti těm, kteří přestanou splácet.

Fitch sleduje finanční kondici deseti velkých leasingových společností. „Hodnocení pronajímatelé letadel ohlásili, že až devadesát procent nájemců požádalo o odklad pronájmů kvůli nebývalému poklesu letecké dopravy. Vyhověno ale bylo obvykle jen vybranému počtu zákazníků, obvykle na dva až tři měsíce,“ uvádí ratingová agentura. A i toto nájemné budou muset aerolinky jednou zaplatit včetně úroků spojených s odkladem.

Zabavovat letadla? Raději ne

Pro leasingové společnosti podle agentury Fitch bude mimořádně náročné všechny volné letouny opět pronajmout. Hledání nového zájemce zabere šest až devět měsíců a hodnota nových kontraktů spadne o deset až patnáct procent.

Poradenská společnost Cirium přitom očekává, že ceny pronájmu letadel klesnou ještě více. Poukazuje přitom na poslední dvě krize odvětví – po teroristických útocích v USA v roce 2001 a při velké recesi po roce 2007 –, kdy ceny pronájmů nejrozšířenějších letounů, jako jsou Airbus A320 a Boeing 737, klesly zhruba o pětinu.

Leasingové společnosti se podle deníku Financial Times do zabavování letadel nijak nehrnou. Uvědomují si, že pokud se jim stroje nepodaří následně pronajmout, budou mít na krku nejen splátky letadel, ale i náklady na jejich uskladnění a údržbu. Ty u pronajatých letadel obvykle platí provozovatel.

Že je nyní problém pronajmout i docela nové letouny, ukazuje případ dvou strojů Airbus A350, které si South African Airways pronajímaly od společnosti Avolon. Když už za ně dopravce nebyl schopen platit, vrátil je majiteli a ten je rovnou poslal k uskladnění na španělské letiště Teruel, které je jedním z největších evropských „hřbitovů“ letadel.

Problém aerolinek znamená příležitost

Leasingové společnosti ale podle odborníka na letectví Petra Kováče ze společnosti EY stávající krizi i tak přežijí. „Případné krachy nelze vyloučit, ale teď je předčasné to odhadovat. Zatím se totiž letecký provoz obnovuje lépe, než se čekalo,“ říká. Podle údajů společnosti OAG aerolinky na celém světě v uplynulém týdnu vypravily zhruba polovinu letů oproti stejnému týdnu v loňském roce.

Na druhé straně však potíže aerolinek mohou leasingovým společnostem také přinést nové příležitosti v podobě smluv o prodeji a zpětném leasingu. Aerolinka prodá svá letadla leasingové společnosti, aby získala větší objem hotovosti, a následně si svoje bývalé letouny od leasingovky pronajme.

Nízkonákladové aerolinky EasyJet se tak už dohodly na prodeji a následném pronájmu šesti letounů Airbus A320neo s leasingovou firmou SMBC Aviation Capital. Podobnou dohodu irský pronajímatel uzavřel s Turkish Airlines.

Odhady, kdy se provoz na světovém nebi vrátí k předkrizovým hodnotám, se rozcházejí. Banka JP Morgan čeká úplný návrat cestujících do letadel do roku 2023. Asociace leteckých společností IATA mluví o letech 2023 až 2024. Výrobce letadel Boeing očekává návrat k normálu v letech 2023 až 2025, zatímco jeho konkurent Airbus v letech 2024 až 2025.

Už nyní je však podle Kováče jisté, že se flotily aerolinek, a tím pádem i leasingových společností značně promění. „Nastávají strukturální změny, vyřazují se Boeingy 747, za nimi následují Airbusy A380 a redukcí procházejí i flotily letadel Boeing 777,“ říká. „Koronavir zafungoval jako katalyzátor, o odchodu těchto velkých letadel se mluvilo už dříve,“ dodává s tím, že do budoucna je nahradí menší stroje, ale i tak schopné překonávat velké vzdálenosti.

Irský případ
Problémy leasingových společností se mohou přenést i do irské ekonomiky. Čtrnáct z patnácti největších leasingových firem světa sídlí v Irsku, odkud spravují majetek v hodnotě přes sto miliard eur. Důvodem jsou vedle tradice, kterou tam založila dnes již zaniklá společnost Guinness Peat Aviation, především výhodné daňové podmínky. Firmy sídlící v Irsku ovládají kolem šedesáti procent světového trhu leasingu letadel, vyplývá z údajů oborové asociace Aircraft Leasing Ireland. Ta uvádí, že odvětví každoročně přinese irské ekonomice přes 500 milionů eur a v zemi vytváří necelých pět tisíc pracovních míst.