Letenky propadly dávno, ale klienti dál čekají na stamiliony | E15.cz

Prodejci letenek vracejí peníze, ale klienti dál čekají na stamiliony

Jiří Liebreich

Nešťastníků, kteří se ještě nedočkali vrácení peněz za propadlou letenku, postupně ubývá. Pandemie koronaviru aerolinky tvrdě zasáhla, avšak díky mírnému zlepšení situace, které plyne i z nástupu hlavní letní sezony, se klientům daří vracet více peněz. Vyplývá to z odpovědí tuzemských prodejců letenek pro deník E15. Hodnota nevyřízených žádostí o refundaci přesto dosahuje stovek milionů.

Klienti nakupující přes Student Agency už požádali o vrácení dvou set milionů korun. „Doposud jsme od aerolinek obdrželi zpět platby ve výši asi 144 milionů, přes sedmdesát procent zákazníků tak již dostalo peníze zpět. Očekáváme dalších asi 55 milionů,“ uvádí ředitelka letenkového oddělení firmy Věra Janičinová. Finančního vyrovnání by se tak nemělo dočkat asi jedno procento klientů.

Postupnému narovnávání účtů se zákazníky přispívá letní sezona. Například lety do dovolenkových destinací znamenají pro dopravce zvýšený příjem hotovosti oproti minulým měsícům, ve kterých se provoz nevídaně propadl. Část této hotovosti zřejmě půjde na refundace. „Léto by mělo trochu pomoci, dopravci získají nové finance,“ domnívá se Janičinová.

Zlepšení situace díky letní sezoně pocítil i brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com. Za poslední dva týdny zaznamenal téměř třetinový růst rezervací oproti dvěma předchozím týdnům.

„Vidíme nárůst a urychlení procesů i u dopravců, takže doufáme, že tento trend bude pokračovat,“ říká mediální zástupkyně Kiwi.com Nina Černá.

Přesto mnoho aerolinek peníze klientům ještě nevrací, tvrdí prodejci. Část zákazníků se tak může peněz dočkat až příští rok. A to i ti, kteří kupovali přes Kiwi.com. „Pandemie znamenala nebývalou míru přerušených a zrušených letů v řádech miliard korun, z nichž méně než čtvrtinu nám aerolinky vrátily. Očekáváme však, že bude nakonec refundováno přes 95 procent letů,“ doplňuje Černá.

Ve stejné situaci se ocitla i společnost Asiana provozující letenkový portál Letuška. Jeho klienti čekají na nižší stovky milionů. „Zatím se podařilo vrátit asi třetinu této sumy, tedy vše, co uznaly a již vrátily letecké společnosti,“ uvedla před časem v rozhovoru pro deník E15 spolumajitelka Asiany Šárka Litvinová.

Prodejci rovněž deklarují snahu tlačit na dopravce, aby refundace urychlili. Například Student Agency patří mezi společnosti zastupované Asociací českých cestovních kanceláří a agentur.

„Zástupci jednají přímo s nejvyšším vedením aerolinek, zároveň se jedná na úrovni Evropské komise a Mezinárodní asociace leteckých dopravců,“ uvedla Janičinová s tím, že by přiměřené odložení části refundací bylo ještě pochopitelné.

Napjatá situace mezi prodejci letenek a dopravci vyústila i v mediální přestřelku Kiwi.com a největších nízkonákladových aerolinií v Evropě Ryanair. Irský dopravce obvinil Kiwi.com mimo jiné z toho, že mu poskytuje falešné údaje o cestujících, a proto Ryanair nemůže vracet peníze.

„Nejnovější taktika Ryanairu, tedy zadržování refundací našich zákazníků za účelem podkopat byznysový model Kiwi.com, je teď díky videu Eddieho Wilsona veřejná,“ reagoval zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý na slova ředitele Ryanairu Wilsona. Postup letecké společnosti nazval „špinavými triky“.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!