Nigerijská ekonomika dále padá, aerolinkám se už do země ani nevyplatí létat

Emirates Airline

Emirates Airline Zdroj: profimedia.cz

Letiště Lagos
Letiště Lagos
Boeing 777-200LR, který bude létal na lince Emirates z Dubaje do Panamy
Letadlo Emirates
United Airlines
6
Fotogalerie

Nigérie je v současnosti největší africkou ekonomikou, jejíž stav se ale výrazně zhoršuje kvůli poklesu ceny ropy, hlavního exportního artiklu země. Místní měna, nigerijská naira, proto oslabuje, což ovlivňuje působení cizích firem v zemi. Typickým příkladem jsou aerolinky, které postupně omezují množství letů do Nigérie. 

První z velkých hráčů, který se rozhodl nigerijský trh opustit, byla americká letecká společnost United Airlines. Kvůli nevýhodné repatriaci dolaru tak aerolinka od druhé poloviny roku do největšího města Nigérie, Lagosu, nelétá. Do té doby United Airlines do Lagosu létaly každý den z Houstonu.

Dalším dopravcem, který uvažuje o omezení spojení, je dubajská společnost Emirates. Zástupci firmy se nepřímo vyjádřili, že možná dojde k úplnému ukončení spojů do nigerijských měst Lagos a Abuja – Emirates do nich vypravují dva lety denně.

Kromě nižších zisků z důvodu inflace lety do Nigérie pro aerolinku představují i jiný problém. Místní obchodníci s leteckým palivem se totiž snaží slabou měnu vyrovnat rapidním zvýšením cen, tudíž kerosin v zemi stojí dvakrát více, než v okolních státech. Drtivá většina leteckých společností tak raději tankuje v Ghaně, což je i přes poplatky spojené s přistáním pro aerolinky výhodnější.

„Emirates v současnosti analyzují situaci na leteckém trhu a vytváří plán, kam se společnosti létat vyplatí a kam ne. V úvahu mohou přijít země, které mají v současnosti problémy s hodnotou měny,“ řekl ředitel letecké společnosti Emirates Tim Clark pro qz.com. Jelikož Emirates nelétají do ekonomicky zdevastované Venezuely, dá se podle analytiků očekávat, že Clarkova slova mířila právě na situaci v Nigérii.

Problémy se však netýkají pouze zahraničních leteckých společností, potíže mají i ty domácí. Například nejstarší nigerijská aerolinka, Aero Contractors, nejdříve začátkem roku rapidně zmenšila svou flotilu, v druhém pololetí musela dokonce přestat létat. Problémům čelí také nigerijská jednička Arik Air. Minulý měsíc musela například všechny své stroje po dobu 24 hodin nechat na zemi. Otázkou tedy například zůstává, jak Arik Air naloží s objednávkou sedmnácti letadel Boeing.

V současnosti se Nigérie snaží o privatizaci ropného průmyslu, pomoci by jí v tom mohla čerstvá nabídka čínských společností, Ty mají zájem především o nigerijský plyn a technologie na jeho zpracování. Investice do místního průmyslu by se podle CNBC měly pohybovat v desítkách miliard dolarů.