Nikaragua začíná stavět konkurenta Panamského průplavu

Nikaragua začíná stavět kanál

Nikaragua začíná stavět kanál Zdroj: ctk

Blížící se zahájení stavby průplavu vyvolalo masivní demonstrace v hlavně městě Managui (foto z 10. prosince 2014)
Blížící se zahájení stavby průplavu vyvolalo masivní demonstrace v hlavně městě Managui (foto z 10. prosince 2014)
Blížící se zahájení stavby průplavu vyvolalo masivní demonstrace v hlavně městě Managui (foto z 10. prosince 2014)
3
Fotogalerie
Nikaragua dnes začala stavět kanál, který by měl jako nové spojení Atlantického a Tichého oceánu konkurovat Panamskému průplavu. Čínská firma HKND chce dílo dokončit v roce 2019 a otevřít o rok později. Chudá středoamerická země očekává, že kanálem připlavou do statní kasy nemalé peníze. Obří projekt má ale řadu odpůrců.

Slavnostního výkopu se podle agentury Reuters zúčastnil nikaragujský viceprezident Moisés Halleslevens a čínský magnát Wang Ťing. Wang kontroluje čínskou společnost HKND Group, která vodní dílo buduje. „Tato chvíle se zcela jistě zapíše do historie. Oznamuji, že práce na velkém kanálu v Nikaragui začaly,“ prohlásil při zahajovací slavnosti Wang.

Celkem 278 kilometrů dlouhá stavba za 50 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) vyvolává řadu kontroverzních otázek, na které zatím nikdo uspokojivě neodpověděl. Experti varují před vlivem na přírodu a život obyvatel Nikaragui.

Místní obyvatelé proti stavbě také protestují, protože se obávají vyvlastňování pozemků bez náhrady a ztráty zemědělské půdy. Podle plánů stojí stavbě v cestě přibližně čtyřicet vesnic. Ekologové pro změnu varují, že stavba ohrozí Nikaragujské jezero, významný zdroj pitné vody.

Stavitelé prý nemají zkušenosti, varují odpůrci

Projekt oficiálně nazvaný Interoceanic Grand Canal má na starosti čínská firma HKND Group, která se na stavbě chystá v příštích pěti letech zaměstnat celkem 50 tisíc dělníků. Kanál bude širší a hlubší než konkurenční Panamský průplav. V rámci projektu se počítá také s výstavbou dvou přístavů, letiště a průmyslové zóny.

Účast Číny na této ambiciózní stavbě má svou logiku. Čínská lodní doprava roste rychlým tempem, země patří mezi nejčastější „zákazníky“ sousedního Panamského průplavu.

Odpůrci ale upozorňují, že HKND Group vznikla teprve v srpnu 2012 a nemá žádné zkušenosti s podobnými projekty. Kritikům se zdá problematický i kontrakt, díky němuž si firma HKND pronajme hotový průplav na příštích 100 let.

Projekt nového průplavu, který spojí Tichý a Atlantický oceán stejně jako ten v Panamě, je myšlenka už z dob kolonialismu. Stavitelé ale nakonec dali přednost průplavu v Panamě, protože zde překonávali třikrát kratší vzdálenost. V Nikaragui tak oba oceány dlouho spojovala jen železnice.