O prázdné nádražní budovy nemají obce na severu Čech zájem

ilustrační foto, Nádraží Svoboda nad Úpou

ilustrační foto, Nádraží Svoboda nad Úpou Zdroj: ctk

Obce v Ústeckém kraji nemají zájem o prázdné nádražní budovy. Výjimkou je Šluknovsko, kde se někteří zastupitelé obávají spekulantů s realitami a přestaveb objektů na ubytovny. Koupit rozlehlou, téměř prázdnou a zanedbanou nádražní budovu od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) teď chce Dolní Poustevna.

Na základě rozhodnutí zastupitelů, kteří schválili koupi za dva miliony korun, nechala SŽDC zpracovat znalecký posudek. „Až nám přijde oficiální nabídka, budeme muset nechat prodej schválit naší správní radou, dále se k prodeji musí vyjádřit ministerstvo dopravy a prodej musí schválit vláda,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiáš.

Pokud o majetek správy nebo Českých drah projeví zájem obec, má ze zákona předkupní právo. Dolní Poustevna má velkou šanci objekt získat, zatím však neví, jak s ním dál naložit. Zastupitelé koupi schválili, ale starosta Vladimír Tesařík byl proti tomu. Míní, že si obec nemůže dovolit nákladnou rekonstrukci. Prodej by se mohl podle Illiáše uskutečnit do konce roku, do té doby má tak obec čas vymyslet nějakou náplň pro objekt, v němž je hospoda a několik bytů pro zaměstnance Českých drah.

Dvanáct budov a sporadický zájem o jejich odkup

Správa železniční dopravní cesty má v regionu dvanáct nádražních budov, které nepotřebuje. „Zájem obcí či měst o jejich odkoupení je sporadický. Ve větší míře se projevuje pouze ve Šluknovském výběžku. Kontaktovaly nás kromě Dolní Poustevny také Mikulášovice či Staré Křečany,“ uvedl mluvčí.

Majitelem většiny nádražních objektů jsou České dráhy, které o odprodeji neužívaných budov jednají dlouhodobě. „V nedávné minulosti jsme nabídli některé ze zbytných výpravních objektů k odprodeji, v Ústeckém kraji to bylo zhruba deset objektů. Nezaznamenali jsme však žádný vážný zájem, který by umožnil následnou obchodní transakci,“ řekla ČTK mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

České dráhy jakožto akciová společnost musejí podle mluvčí prodávat zbytný majetek za cenu, která vychází ze znaleckého posudku. „Ze strany obcí však byl v ojedinělých případech zájem v zásadě pouze o bezúplatný převod,“ dodala Pistoriusová.

V minulosti České dráhy prodaly v Ústeckém kraji výpravní budovy v obcích Křímov, Obrnice nebo Třebušice. Do nádražních budov už prakticky neinvestují ani České dráhy ani SŽDC. Poslední investiční akcí v Ústeckém kraji byla rekonstrukce hlavního nádraží v Ústí nad Labem, která skončila v roce 2012.