Obrana chce za stroje CASA platit už letos. Potřebuje utrácet

letadla CASA

letadla CASA

Pavel Otto
Stálé odsouvání velkých zakázek se současnému vedení ministerstva obrany začíná vracet jako bumerang. Šéf rezortu Martin Stropnický (ANO) v posledních týdnech usilovně přemýšlí, za co by letos utratil několik miliard určených na modernizační projekty. Pokud by mu peníze zbyly, z postupného zvyšování armádního rozpočtu na 1,4 procenta hrubého domácího produktu by nemuselo být nic.

Podle informací deníku E15 je ve hře několik možností – například nákup dalších dopravních letounů nebo předčasná úhrada pronájmu stíhaček Gripen za rok 2016. Evropská Airbus Defence and Space už zaslala předběžné ceníky dvou strojů CASA, které by nahradily dosluhující a provozně drahé ruské stroje Jak-40.

První splátka uhrazená v letošním roce formou poskytnutí zálohy společnosti Airbus by mohla pokrýt až 75 procent
celkové ceny, shoduje se několik na sobě nezávislých zdrojů. To by bylo zhruba 1,2 miliardy
korun.

1,2 miliardy korun by ministerstvo obrany zaplatilo za tříčtvrtinovou úhradu dvou strojů CASA

Zaplacení tří čtvrtin ceny by muselo být narychlo zahrnuto do střednědobého akvizičního plánu. A vzhledem k tomu, že by to byla nadlimitní zakázka, Stropnický by potřeboval souhlas vlády.

Na rozdíl od předchozího nákupu čtyř strojů CASA, jež dodal Omnipol, by Stropnického podřízení jednali přímo s výrobcem. Umožňuje jim to novela zákona, podle níž se už nemusí obracet na zprostředkovatele. Klíčovou podmínkou pro uskutečnění kontraktu je, aby vyšla nižší jednotková cena.

Vleklá kauza

To souvisí s trestním stíháním exministryně Vlasty Parkanové (TOP 09), jejíž kauza se vleče už tři roky. Podle policie nezadala vypracování cenového posudku.

Hlavním argumentem pro rozšíření flotily CASA je společná, a tudíž levnější logistika a po počátečních technických potížích i spokojenost armády jako uživatele. Ještě loni obrana zvažovala nákup třetího letounu A 319. Záměr ztroskotal na neochotě výrobce spojit dodávku se servisním balíkem.

Za pět až deset let by vojsko chtělo investovat do větších transportních strojů určených pro mezikontinentální přepravu jednotek a obrněné techniky.