Obří kontejnerové lodě narazily na limity růstu, větší prý už nebudou
Dosud mezi rejdaři platilo pravidlo, že čím větší loď, tím nižší náklady na přepravu jednoho kontejneru. Kapacita největších kontejnerových lodí se v souladu s tímto přesvědčením od roku 2000 více než zdvojnásobila, píše deník Financial Times. Nejprudší růst velikosti lodí se odehrál v posledních pěti letech.
Další zvětšování by se ale podle Drewry Shipping Consultants již neobešlo bez významných úprav přístavů. Ty by byly natolik nákladné, že by převážily veškeré úspory vyplývající ze zvětšování lodí.
Přepravní společnosti investovaly od konce finanční krize do nových lodí miliardy dolarů. V roce 2013 vypustil rejdařský obr Maersk na vodu 400 metrů dlouhou loď Mærsk Mc-Kinney Møller, první z dvacítky stejně obřích lodí. Její rekord padl již za rok, kdy se na svou první plavbu vydala stejně dlouhá loď CSCL Globe čínské společnosti China Shipping Container Lines, která ale uveze více kontejnerů.
OBRAZEM: Největší kontejnerové lodě světa
Od loňského srpna se titulem největší kontejnerové lodi světa honosí plavidlo MSC Oscar spolu s dalšími dvěma sesterskými loďmi, které si nechala postavit Mediterranean Shipping Company. Na délku je sice o pět metrů kratší než její konkurenti, v ostatních rozměrech a přepravní kapacitě je ale překonává. Na šířku měří 59 metrů a přepraví až 19 224 TEU, neboli ekvivalentů kontejneru o délce 20 stop.
Hůře než za krize
Drewry vytvořila několik simulací velikostí kontejnerových lodí a spočítala celkové náklady na přepravu jednoho kontejneru. Jednou z variant bylo i hypotetické plavidlo s kapacitou 24 tisíc TEU, jehož rozměry by překonaly současné maximum 400 metrů délky a 59 metrů šířky. „Celkové náklady byly mírně vyšší,“ uvedl ředitel Drewry Tim Power. „Náklady na terminály by rostly a převýšily by úspory přepravních společností,“ dodal.
Ani současné obří lodě zatím svým majitelům příliš obchodních úspěchů nepřinesly. Na trhu kvůli nim vznikl značný převis nabídky nad poptávkou a dánská AP Møller-Maersk, provozující největší flotilo kontejnerových lodí na světě, v únoru upozornila, že situace na trhu je nyní „významně horší“ než na vrcholu finanční krize v letech 2008 až 2009.
Příliš velké pro některé přístavy
Některé přístavy navíc mají potíže i s odbavováním současných obřích lodí. Loni postihla kontejnerové přístavy po celém západním pobřeží USA několik měsíců trvající „zácpa“, připisovaná mimo jiné rozmachu obřích lodí, na něž nebyly všechny přístavy připravené.
Závěry studie Drewry nepřímo potvrdil i šéf plánování Maersk Line Anders Boenaes, když uvedl, že diskuse o nové generaci lodí jsou předčasné, protože přístavy se teprve učí vypořádat s rozměry současných obřích plavidel. Ještě větší lodě by totiž podle něj mohly představovat problém například i pro Suezský průplav.