Obroda nočních vlaků dorazila se zpožděním do Prahy. Hlavní město má přímé spojení s Bruselem

Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem.

Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem. Zdroj: Profimedia

Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem.
Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem.
Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem.
Soupravy družstva European Sleeper. Jeho vlaky nově spojují Prahu s Bruselem.
5
Fotogalerie

Na pražské hlavní nádraží dorazil nový noční spoj, který včera večer vyjel z Bruselu. Nizozemsko-belgický dopravce European Sleeper se tímto způsobem snaží v Evropě zvýšit popularitu lůžkových vlaků. Činí se ale také další dopravci. Tento týden začne fungovat noční spojení české metropole s ukrajinským Čopem poblíž slovenských hranic, které zajišťuje Regiojet.

„Je to týden bezprecedentního rozšíření přímých mezinárodních vlakových spojů z Česka a do Česka,“ říká výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD) Petr Moravec. Nové druhy spojů je podle SVOD možné využít například také k dopravě vlakem z Prahy až do Londýna s jedním přestupem právě v Bruselu. Taková cesta až do Velké Británie by ale zabrala zhruba dvacet hodin.

Železniční spojení Prahy s hlavním městem Belgie jich zabere patnáct. Pokud tedy souprava nenabere zpoždění, jako se to stalo při její premiérové cestě. Namísto krátce před jedenáctou hodinou dopolední dorazila o 45 minut později.

Kudy vede prodloužené spojení dopravce European SleeperKudy vede prodloužené spojení dopravce European Sleeper|European Sleeper

Ceny za tento druh dopravy ale nejsou v porovnání třeba s leteckou radikálně nižší. Alespoň pro ty pasažéry, kteří by její výhody chtěli využít naplno. Jízdenky lůžkovým vozem je možné pořídit od 159 eur (čtyř tisíc korun). Lehátková úprava vychází o 50 eur (necelých 1300 korun) levněji.

Za příplatek je k dispozici i snídaně, jak dokumentuje na sociální síti X svou cestu z Londýna přes Brusel do Prahy známý železniční publicista Mark Smith. Jednosměrnou jízdenku na sezení lze ale pořídit už za 39 eur (985 korun).

Regiojet posiluje spojení s Ukrajinou

Organizace European Sleeper, která vznikla loni ve formě hospodářského družstva, má ale se svým projektem ještě dalekosáhlejší plány. V příštím roce chce nočním vlakem propojit Amsterdam s Barcelonou, jak již dříve informoval britský server Independent. 

Na obrodě nočního vlakového cestování se ale podílí také český Regiojet. Od středy začne vypravovat druhou přímou linku na Ukrajinu. Nové spojení vede přes Slovensko do Zakarpatské oblasti do města Čop, ceny jízdného začínají na 495 korunách.

Takový rozvoj železniční dopravy je obecně podle listu Financial Times trendem, který postupně začíná prosazovat stále více evropských zákonodárců v představě, že kontinentu pomůže se snižováním emisí skleníkových plynů. Za předpokladu, že cestující začnou používat vlaky na úkor letadel.

Preferujete cestováním letadlem? Připomeňte si, kdy máte nárok na kompenzaci zpoždění:

Video placeholde

Kdy a jaký máte nárok na kompenzaci při zpoždění nebo zrušení letu? • Videohub

Ke změně tohoto chování mají přispět i některé restrikce. Nedávno například Španělsko po vzoru Francie představilo návrh, který by částečně zakázal lety na krátkou vzdálenost. Nizozemsko a Dánsko navíc mají plány na vyšší zdanění letecké dopravy, popisují FT.

Dodávají, že zákonodárci by měli brát v potaz popularitu levného létání a také skutečnost, že životaschopných alternativ letecká doprava v Evropě stále moc nemá. Jak navíc napsal server Zdopravy, jak na pasažéry Regiojetu, tak European Sleeperu čekají starší, mnohdy desítky let staré vozy.