Odbory: Chybí tisíce řidičů autobusů, nechtějí jezdit za 74 korun hrubého

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv

V Česku chybí v autobusové dopravě 6000 profesionálních řidičů. Po jednání s Libereckým krajem to řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Problém je podle něj ve financování ze strany objednavatelů veřejné dopravy, které neumožňuje navyšování mezd. Snahou odborářů proto je, aby v podmínkách při vyhlašování veřejných zakázek byla stanovena minimální mzda pro řidiče v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korun na hodinu.

„Řidiči nemohou ani nechtějí nadále jezdit za 72 až 74 korun hrubého na hodinu,“ uvedl Pomajbík. Průměrný čistý plat řidiče autobusů bez přesčasů je podle něj mezi 12 až 13 tisíc korunami. Nedostatek řidičů se podle něj odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. „Z vlastních poznatků víme, že není všechno v souladu s bezpečnostními a pracovními předpisy. Stávající řidiči jsou zatěžování stále více, jsou vystaveni velkému stresu, řadě negativních jevů. Navíc jim mzda v některých případech klesá, což považujeme za nepřijatelné,“ dodal.

Nedostatek řidičů trápí například ČSAD Liberec, který pro Liberecký kraj zajišťuje veřejnou dopravu na Liberecku. „Chybí nám 10 až 15 procent řidičů. Kdyby odešli i důchodci, kteří pro nás jezdí, tak jde dokonce o 25 procent,“ řekl novinářům člen představenstva Tomáš Wasserbauer. Kromě obvyklé pracovní doby musí řidiči měsíčně najezdit na přesčasech dalších 25 hodin. Volno tak mají v průměru jeden den v týdnu, pobírají v průměru 20 tisíc korun.

Kraj chce platit ještě méně

Firma nízké platy zdůvodňuje nízkou cenou za dopravní výkon, loni dostala od kraje 29,07 koruny. „Tato cena dopravního výkonu nepokrývala takzvanou prokazatelnou ztrátu, nemluvě o takzvaném přiměřeném zisku, kterým by naše společnost měla financovat obnovu vozového parku autobusů,“ píše se ve výroční zprávě ČSAD Liberec za minulý rok.

Liberecký kraj předpokládá, že letos bude platit ještě méně, v průměru za kilometr 28,41 koruny. Hejtman Martin Půta (STAN) si ale uvědomuje, že je zároveň potřeba zajistit pro řidiče lepší platy. „Když to nebudeme řešit, tak nás to doběhne, nebude mít, kdo zajišťovat veřejnou dopravu,“ řekl novinářům. O požadavcích odborů se vedou jednání i na vládní úrovni, zabývá se jimi také tripartita.