Odstávka Dreamlinerů se zřejmě protáhne, náklady na odškodnění rostou

Výroba Dreamlinerů

Výroba Dreamlinerů Zdroj: ctk

Boeing připustil, že možná nebude schopen zákazníkům dodat nová letadla 787 Dreamliner podle původního harmonogramu dodávek. Firma upozornila zákazníky, kteří na nové letouny čekají, že jejich objednávka bude buď odložena, nebo se o jejím odkladu zřejmě rozhodne. Náklady na odškodnění mezitím rostou.

Norská letecká společnost Norwegian Air Shuttle potvrdila, že od Boeingu dostala upozornění na možné zpoždění při dodávkách objednaných letadel. Dopravce měl nové letouny od Boeingu převzít v květnu a červnu. Podobné oficiální varování dostaly i největší charterové aerolinky světa Thomson Airways. Aerolinky kvůli současným potížím zakázky zpravidla neruší a doufají, že se Boeingu podaří potíže brzy vyřešit.

Opak ale naznačila šéfa amerického úřadu pro bezpečnost v dopravě NTSB Deborah Hersman. Prohlásila, že podmínky pro prověření bezpečnosti baterií Dreamineru by měly být přehodnoceny. Pokud by stávající baterie neuspěly, výměna za jiný typ by představovala rozsáhlý konstrukční zásah a zvýšila by hmotnost letadla. Boeing si přitom zakládá na nízké váze Dreamlineru a z toho vyplývající úspornosti provozu.

První z osmi Dreamlinerů norského dopravce měl být dodán v dubnu, britský Thomson měl první z rovněž osmi strojů dostat už tento měsíc. Tříměsíční pronájem náhradního letadla této velikosti stojí podle expertů okolo tří milionů dolarů a tyto náklady bude muset pravděpodobně zaplatit právě Boeing.

Odškodné budou žádat i stávající provozovatelé Dreamlinerů. Japan Airlines uvedly, že kvůli osmi uzemněným letounům do konce března přijdou o osm milionů dolarů, konkurenční ANA se 17 letadly podle svých dat jen za leden ztratila 9,6 milionu dolarů.

V celém světě je zatím v provozu kolem 50 letadel Dreamliner. V Evropě tento stroj vlastní zatím jen polská letecká společnost LOT. Ani jedno z letadel ale teď nesmí do vzduchu, dokud se nepřijde na to, proč měla tato letadla v poslední době tolik závad. Americké úřady zatím povolily zkušební let nad neobydlenými oblastmi.

Boeing bateriím stále věří

Problémy s letadly Dreamliner se začaly hromadit v lednu. Na palubě jednoho stroje, který patří japonské společnosti Japan Airlines (JAL), po zaparkování na letišti v Bostonu začalo kvůli vadné baterii hořet. Potíže s bateriemi ale měla i další letadla, což vedlo americký Federální úřad pro letectví (FAA) k tomu, že lety všech strojů Dreamliner zakázal. Do kdy bude zákaz platit, stále není jasné.

Dreamliner spoléhá víc než jakékoliv jiné moderní dopravní letadlo na elektrické signály, které pohánějí prakticky veškeré jeho činnosti. Kvůli novému systému pohonu tak Dreamliner potřebuje asi pětkrát více elektřiny než jiná dopravní letadla. Dreamliner je zároveň prvním letadlem Boeingu, které používá moderní lithium-iontové baterie. Ty jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, hrozí jim ale i příliš rychlé vybití a také vzplanutí, i když Boeing tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny.

Boeing má od úřadu FAA povolení provozovat letadla 787 Dreamliner na dlouhé tratě přes oceán, ovšem letadlo musí být vždy schopno do 180 minut doletět do místa, kde může bezpečně přistát. Boeing se snaží úřad přesvědčit, aby čas doletu prodloužil až na 330 minut. K tomu je ale nutné prokázat, že letadlo má vysokou provozní spolehlivost.