Opilců za kormidlem přibývá, plavební dozor přitvrzuje

Nad Hlubockým jezem bdí Státní plavební správa.

Nad Hlubockým jezem bdí Státní plavební správa. Zdroj: Jan Šindelář

Vodní policie na Hluboké dostala letos novou loď.
Vltava v Budějovicích.
Parníku Vojtěch Lanna je maďarské výroby, brzy oslaví šedesátku.
Po řece se rád projede i místostarosta Hluboké Pavel Dlouhý (v zákrytu).
Policie na Hněvkovické přehradě zatím spíše trénuje. V pozadí nákladně zbudovaná cyklostezka do Purkarce.
13
Fotogalerie

S rostoucí oblibou plavby se na českých řekách a přehradách v poslední době vzmáhají nešvary známé spíše ze silnic. Státní plavební správa zaregistrovala za letošní plavební sezonu 328 přestupků, což je téměř o polovinu více než loni. 

Na dvojnásobek přitom vyskočil počet provinění, která je třeba řešit ve správním či přestupkovém řízení, celkem jich plavební úřad letos eviduje přes 160. „Jde hlavně o porušení zákazu proplutí nebo nerespektování signálních znaků nařízeného režimu plavby ve výtlačném režimu,“ uvedla ředitelka SPS Klára Němcová.

Alarmující je ale podle ní především fakt, že za kormidlo se staví stále více podnapilých jedinců. Letos jich kontrola načapala 29, o devět více než loni. Rostoucí čísla lze částečně připsat zvýšené bdělosti kontrolorů, kteří letos prověřili 1302 lodí a jejich vůdců. Loni to bylo 1042 plavidel.

Počet přestupků na vodě ale roste mnohem rychleji. Souvisí to mimo jiné se zvýšeným zájmem o plavbu mezi Čechy. Lodní řidičák už má na sto tisíc lidí, počet malých plavidel registrovaných v tuzemsku letos přesáhl 16 tisíc. Před pěti lety to bylo o tři tisíce méně. K častým přestupkům navíc patří vedení lodě bez průkazu.

Státní plavební správa letos šetřila 18 nehod na vodě, o šest více než loni. Z toho 17 připadá na malá plavidla, tedy amatérskou plavbu. Jedna nehoda skončila tragicky, když po srážce vodního skútru s motorovou pramicí na Orlíku zemřela osmnáctiletá dívka. „Zvláště o víkendech a svátcích v období letních prázdnin se na řadě vodních cest výrazně zvyšuje intenzita plavebního provozu rekreačních plavidel,“ doplnila Němcová.

I proto SPS uvažuje o některých omezeních. Od příští plavební sezony by se například v nejzatíženějších úsecích nádrže Slapy měla plavba omezit pouze na výtlačný režim, tedy pomalejší plavbu s přídí rozrážející vodu (opakem je plavba ve skluzu s přídí zvednutou nad hladinu). Omezení by se mělo týkat úseků od Nové Rabyně po Měřín a od silničního mostu po Mastník.