Oprava D1 se prodraží o desítky milionů

oprava dálnice D1

oprava dálnice D1 Zdroj: ctk

Modernizace D1 nebude tak laciná, jak se zdálo počátkem roku 2013 po otevření obálek s nabídkami stavebních firem. Ceny ve výběrovém řízení tehdy spadly hluboko pod očekávání státu. Ředitelství silnic a dálnic ale v posledních týdnech připisuje firmám přímým zadáním dalších prací dodatečné peníze, které si první čtyři opravy žádají. Děje se tak v rámci takzvaných jednacích řízení bez uveřejnění. V souhrnu jde o desítky milionů korun.

Například od počátku problematický úsek Lhotka–Velká Bíteš, který měl stát necelých 600 milionů korun, má v červenci na kontě tři nové zakázky za třicet milionů. Jde o úsek, který opravuje firma OHL ŽS. Ta se od počátku přela o nově objevené práce a v létě 2013 dokonce několik týdnů „stávkovala“. Poté zadavatel mluvil o zvýšení ceny, ale maximálně o miliony.

Stejný počet dodatečných zakázek v podobné hodnotě má i úsek Šternov–Psáře, dvě řízení si vyžádala oprava mezi Loktem a Hořicemi.

Ředitelství silnic a dálnic zdůvodňuje vyšší náklady upřesněním nutných prací, které nebylo možné podchytit v původní zadávací dokumentaci. „Při realizaci je podrobnost dokumentace i průzkumů výrazně vyšší,“ uvedl mluvčí Jan Studecký. Podle něho se až na stavbě samotné může objevit například jiná mocnost vrstev pod vozovkou, horší stav mostů či propustků nebo nepodchycené inženýrské sítě. Silničáři ale přiznávají, že podklady pro zadávací dokumentaci mohou být zastaralé. Kvůli řadě průtahů se totiž s vypsáním tendrů dlouho otálelo, průzkumy přitom proběhly už v roce 2010.

Nebývalé nízké ceny

Po otevření obálek v roce 2013 ředitelství dlouho zkoumalo, zda jsou nebývale nízké ceny reálné. Třeba sdružení vedené OHL ŽS nabídlo pro úsek Lhotka–Velká Bíteš 597 milionů proti očekávaným 967 milionům. Pro úsek Šternov–Psáře stlačila Eurovia cenu z projektantských 823 milionů na 523 milionů. ŘSD nyní důrazně odmítá, že by dnes pomocí dodatečných zakázek dorovnávalo firmám případně podhodnocenou nabídku.

Zvýšení ceny kvůli nečekaným zjištěním na stavbě připouští právní asistent z Transparency International Ondřej Srb. „Jednací řízení bez uveřejnění by však mělo být vždy bráno jako výjimečná možnost, jež je zpravidla nežádoucí a která nachází místo pouze na základě objektivně doložitelných kritérií,“ doplnil Srb.

Stavbě plotů kolem D1 brání dřeviny
Ve srovnání se samotnou výstavbou jde sice o drobné, náklady na opravu dálnice D1 ale zvyšuje i odstraňování dřevin. Ty je nutné odklidit, aby mohly stavební firmy zbudovat kolem dálnice ochranný plot.
Kácení přitom nebylo součástí původních zakázek a ŘSD na ně nyní vypisuje nové tendry. Celkem jde o jednotky milionů korun. „O provedení a umístění plotu se vedly dlouhé diskuze s orgány ochrany přírody a jeho fyzické umístění vůči vozovce a majetkové hranici bylo předmětem dlouhých odborných diskuzí i vzhledem k následné běžné údržbě nebo ochraně zvěře,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Na základě toho silničáři v dubnu vydali nový předpis, podle kterého se ploty mají nadále stavět. Předpis například říká, že plot má být kolem všech směrově oddělených komunikací mimo obec, musí být minimálně pět metrů od zpevněné hrany vozovky a měl by přitom zabránit vstupu na dálnici i medvědovi.
Vedle kácení a stavby plotů provádějí dělníci na prvních čtyřech úsecích dokončovací práce, například instalaci svodidel. Vše by mělo být hotovo do konce září. ŘSD přitom nevylučuje pokračování sporu s firmami o penále za několikaměsíční zpoždění.