„Potřebujeme letecké spojení do těchto regionů. Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc mimořádně významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu,“ uvedl hejtman Miroslav Novák (ČSSD).
Připomněl, že v kraji má své dceřiné společnosti řada investorů sídlících právě ve Finsku a Nizozemsku. „Samozřejmě potřebují k rozvoji svého podnikání dobré letecké spojení nejen se svou 'matkou', ale i s dalšími evropskými a světovými metropolemi,“ řekl hejtman. Podle něj i cestující, kteří využívají mošnovské letiště, v dotazníkovém šetření požadují spojení do Amsterdamu a Helsinek.
Letišti se ale podle Nováka dlouhodobě nedaří získat provozovatele nových linek. Letečtí dopravci nechtějí provozovat letecké spojení bez záruky kompenzace ztrát. „Vzhledem k nemožnosti zajistit linky Ostrava - Helsinky a Ostrava - Amsterdam běžným komerčním způsobem považujeme za nezbytné zajistit tyto linky formou závazku veřejné služby,“ řekl Novák.
Příspěvek na letectví
Zastupitelé se proto rozhodli, že na podporu pravidelné letecké dopravy v letech 2016 a 2017 vyčlení příspěvek, jehož maximální výše by měla činit 188 milionů korun. Kraj ale očekává, že tato částka bude nižší, protože se od ní bude odečítat zisk z prodeje letenek. Peníze získá z přebytku hospodaření kraje za letošní rok a z rozpočtové rezervy.
Podle Nováka kraj závazek veřejné služby už projednává i s Evropskou komisí. „Jsme řekněme za polovinou té cesty, ze strany komise problém nevidíme. Klasická situace, potřebujeme česká razítka a očekávali jsme, že mohou být diskuse například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tam to bylo bez problémů. Ve středu jsme se vyděsili, když nám přišlo stanovisko českého ministerstva dopravy, které sdělilo, že nevidí důvod, proč by měla z Ostravy létat linka do Amsterdamu či Helsinek, že přece můžeme létat z Prahy. Klasický pražský přístup, který já odmítám, a samozřejmě to budeme okamžitě řešit,“ uvedl Novák.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold sdělil, že se ministerstvo k této věci vyjádřilo jen proto, že ho o stanovisko požádal antimonopolní úřad. „V této věci nerozhoduje ministerstvo dopravy, ale Evropská komise. Pouze jsme tedy vysvětlili, jaká jsou pravidla evropského trhu v letecké dopravě. Ta jsou pro závazek veřejné služby poměrně přísná. Musí se jednat o trasu životně důležitou pro hospodářský rozvoj regionu. Zdůvodnění Moravskoslezského kraje podle nás podmínky nařízení EU nenaplní, a proto jsme doporučili jinou formu podpory,“ řekl Neřold.
Zkušenost s neúspěchem
Moravskoslezský kraj podle něj s podobnou žádostí na linky do Amsterdamu, Bruselu a Londýna už jednou u Evropské komise neuspěl. „Vůbec se nebráníme diskusi o podpoře nových linek z Ostravy, pouze jsme vyslovili názor, že stávající zdůvodnění před Evropskou komisí neobstojí,“ dodal Neřold.
Podle ředitele letiště Pavla Schneidera by linka do Amsterdamu mohla létat pětkrát týdně, ráno tam a večer zpět. V případě Helsinek by to bylo třikrát týdně, opět ráno tam a večer zpět, a to v pondělí, středu a pátek. Předpoklad je, že by linky byly zprovozněny na podzim příštího roku.