Pandemie vzbudila zájem o superjachty. Podle kritiků by se za ně dal naočkovat Nepál

Superjachta Aqua Billa Gatese

Superjachta Aqua Billa Gatese Zdroj: profimedia

Superjachta Seven SeaS
Superjachta Seven Seas
Superjachta Aqua Billa Gatese
Gatesova superjachta Aqua.
Gatesova superjachta Aqun
16
Fotogalerie

Omezené možnosti cestování a snaha snížit riziko nákazy vyvolaly během pandemie poptávku po velkých lodích, na kterých lze pohodlně trávit dlouhou dobu. Šéf Amazonu Jeff Bezos čeká na 127 metrů dlouhou superjachtu, novou loď si podle dostupných zdrojů nechává stavět například i režisér Steven Spielberg. Okázalá plavidla ale vyvolávají kritiku, podle které by se prostředky vynaložené na jejich pořízení daly použít k nákupu vakcín pro chudé země.

„Trh úplně burácí,“ popsal atmosféru agentuře Bloomberg Sam Trucker z britské společnosti VesselsValue, která analyzuje ceny lodí. Podle magazínu Boat International nakupující už letos utratili za superjachty více než miliardu liber (téměř třicet miliard korun). Uvádí, že v pětiletce končící rokem 2024 se prodá o tři stovky nových lodí této kategorie více než v té uplynulé.

Velký boom však podle něj zažívají hlavně nákupy luxusních plavidel z druhé ruky. Mimo jiné i proto, že stavitelé jsou zahlceni objednávkami. Bloomberg napsal, že jen v loděnicích v severním Německu je nyní ve výstavbě zhruba padesátka lodí delších než sto metrů.

Superjachtou se zpravidla rozumí jachta s délkou přes 24 metrů, která většinou potřebuje posádku. Šéfredaktor zmíněného časopisu Stewart Campbell řekl BBC, že menší použitá plavidla z této třídy lodí stojí nižší jednotky milionů liber a jejich roční provoz zahrnující platy posádky, palivo a různé poplatky vyjde na necelých dvě stě tisíc liber. Průměrná délka prodávaných lodí je 35 metrů, na odbyt jdou ale i vyloženě velké jachty za desítky milionů liber.

Pro řadu majetných lidí jde v době pandemie o přijatelné prostředky za možnost vymanit se z lockdownu, plavit se aspoň ve vodách své vlasti a vyhnout se riziku nákazy. Pandemie zvedla oblibu i takzvaných průzkumných jachet, které dokážou plout až devět tisíc námořních mil bez palivové zastávky, a tedy nutnosti kontaktu s dalšími lidmi.

Koronavirus navíc podle expertů naboural zažitá pravidla, kdy si zájemci nejdříve jachty pronajímají, pak si zakoupí nějakou menší a až po několika letech skončí u obří jachty. Nyní si je pořizují rovnou.

Symbolem současného trendu zvýšeného zájmu o superjachty se stala Bezosova loď, která bude jednou z největších jachet postavených v Nizozemsku. A to přesto že byla podle všeho objednána už před několika lety, jelikož by měla být dokončena příští měsíc.

Stát bude zřejmě kolem půl miliardy dolarů. Cena patrně nezahrnuje malou podpůrnou jachtu, na které by měla přistávat helikoptéra. Hlavní plavidlo totiž nemůže mít heliport kvůli třem velkým stěžňům. Menší loď bude vybavena dalším dopravním příslušenstvím, možná i malou ponorkou.

Vícero médií s odkazem na důvěryhodné zdroje uvádí, že novou luxusní jachtu si objednal i Spielberg. Spekulace povzbuzuje fakt, že se pokouší prodat svou nynější loď Sedm moří, kterou si pořídil před dekádou. Je k mání za 160 milionů dolarů.

Podobné transakce vzbuzují kritiku humanitárních organizací, podle nichž by v době světové zdravotnické krize mělo co nejvíce prostředků směřovat na záchranu lidí v těžce postižených chudých zemích.

„Miliarda liber utracená miliardáři za superjachty je více než náklady na proočkování země typu Nepál, kde si koronavirus vyžádal strašnou daň,“ tvrdí představitel organizace Oxfam Max Lawson „Je to nestydatost, znamení, že svět má špatně nastavené priority, když s takovým bohatstvím kolem nedosáhnou chudé země na vakcíny k ochraně svých občanů,“ vzkázal.