Pardubický kraj pokračuje v obnově lokálek, jinde provoz omezují

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet Zdroj: ctk

Nový jízdní řád na železnici přinesl vedle zdražení jízdenek i obnovu provozu na některých málem zapomenutých tratích. Konkrétně jde o dvě relace v Pardubickém kraji. Po několika letech se dnes vlaky opět rozjely z Holic do Borohrádku a z Moravské Třebové do Dzbelu, který již leží v Olomouckém kraji. „Provoz je obnoven na základě objednávky Pardubického kraje,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Prsty v tom má zřejmě pardubický radní pro dopravu a někdejší drážní odborový boss Jaromír Dušek.

Při svém nástupu do vedení kraje slíbil obnovit vlakový provoz v místech, kde jej kraj dříve zrušil. Se svým snažením začal již loni. Příznivce železnice nový grafikon potěší i tím, že na žádné provozované trati oproti minulým létům provoz zcela neutichne. Některé lokálky ale mají namále. Nejohroženější je zřejmě malebná trať po hřebenech Krušných hor z Chomutova do Vejprt. Už tak řídký víkendový provoz zde dneškem počínaje skončil.

Vlaky mezi oběma městy budou jezdit už jen o letních víkendech, a to od května do konce září. Je paradoxem, že nejohroženější lokálka se nachází v kraji, který pro příští rok objem vlakové dopravy posílil ze všech nejvíce. K zahuštění spojů došlo i na Liberecku, v Praze a středních Čechách. Naopak pořádně do vlaků řízli v Plzeňské kraji, když snížili objednávku u Českých drah o pět procent.

Vybrané změny v dálkové dopravě
» obnovení dříve zrušených vlaků Havlíčkův Brod–Brno, Otrokovice–Luhačovice, Olomouc–Šumperk
» rozšíření provozu Cheb–Norimberk, Plzeň–České Budějovice
» zrušení spoje Avala z Prahy do Bělehradu
» zrušení rychlíku Excelsior Cheb–Košice
» dvouhodinový takt railjetů Praha–Rakousko
» přímé spojení Praha–Varšava
» prodloužení trasy vlaku Moravia z Bohumína do Vídně
» zrušení EC Vindobona Hamburk –Villach
» nový ranní vlak EC Ostrava–Žilina
» vlak EC Sobieski nově z Vídně přes Moravu až k Baltskému moři

Na některých tratích, například Staňkov–Horšovský Týn nebo Svojšín–Bor zůstanou fakticky jen víkendové spoje. „Hodnotím to velice negativně, neboť omezování spojů vede ke zhoršení mobility obyvatel v regionu,“ uvedl šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Během platnosti nového grafikonu dojde i k otevření jedné zcela nové tratě. Na 13. dubna příštího roku je naplánováno zahájení železničního provozu na nově vybudované trati na Letiště Leoše Janáčka Ostrava.

Dopravu zajistí České dráhy příměstskými jednotkami, které pojedou zpravidla ve dvouhodinovém intervalu na trase Mošnov, Ostrava Airport – Studénka – Ostrava – Bohumín – Mosty u Jablunkova a zpět. Regiony se dočkají i několika nových či staronových zastávek. Cestující budou moci znovu využívat zastávky ve Vendolí, Květné a Pomezí na trati ze Svitav do Žďárce u Skutče. Nově se veřejnosti otevře zastávka Praha-Kačerov a také Chýně jih nedaleko Prahy.

Největší změny: Zrušení Excelsioru či Avaly

O novinkách v dálkové dopravě již server E15.cz informoval (viz také box výše). K největším změnám patří zrušení rychlíku Excelsior z Chebu do Košic, zrušení bělehradského expresu Avala, zavedení pravidelného taktu vlaky Railjet z Prahy do Štýrského Hradce a nájezd tří konkurentů (ČD, Leo Expressu a Regiojetu) na linku z Prahy do Košic. Jízdní řád má přitom už své první kritiky, kteří poukazují na skutečnost, že dálkové vlaky ve směrech západ-východ a jih-sever v Praze nenavazují.

Například vlaky z Plzně přijíždějí do Prahy v taktu vždy ve 43. minutě, pendolino na Ostravu ale odjíždí ve 39. minutě a Railjet na Brno ve 42. minutě. „Je to ukázkový příklad, jak odradit cestující od využití dálkových rychlíkových spojů na železničních koridorech,“ uvedl předseda spolku Za bezpečnou železnici Radim Kamler. Dráhy a ministerstvo dopravy ale kritiku odmítají. „Odstraněním zmíněných údajných nelogičností by došlo ke vzniku jiných, pro cestující třeba i vážnějších nepřípojů a komplikací na jiných místech republiky,“ reagoval Šťáhlavský.