Pátrání po malajsijském letadle bude nejdražší v historii

Do pátrání po letadle se 239 lidmi na palubě se zapojilo více než deset zemí. Jejich představitelé odmítají o nákladech na operaci hovořit schodů si na to, že mluvit v této situaci o penězích by bylo necitelné.
Úřady ale budou přesto dříve či později čelit rozhodnutí, jak dlouho pokračovat v pátrání, které stojí přinejmenším stovky tisíc dolarů denně, upozorňují analytici. „Každá země se bude sama sebe ptát´: jaké máme vyhlídky pro další pátrání a přinese to nějaké finanční výhody?“ řekl deníku The New York Times Ramon Navaratnam, šéf Centra pro studium politiky z Asian Strategy and Leadership Institute v Kuala Lumpur. „Je to jako někdo připojený na lékařských přístrojích a vy musíte rozhodnout, zda je vypnout, a nebo ne,“ dodal.
Doposud nejdražší záchrannou akcí bylo pátrání po letu Air France 447 v Atlantském oceánu v roce 2009. Celkové náklady na pátrání a vylovení některých trosek letounu dosáhly okolo 160 milionů dolarů, tvrdí experti, kteří se operace zúčastnili.
Výdaje na pátrání po letu MH370 ale už možná tuto sumu přesáhly. Například den provozu australské zásobovací lodě H.M.A.S. Success stojí 550 tisíc dolarů. Pátrání se přitom účastní celkem 18 lodí a jedna ponorka. Nákladný je i provoz 19 letadel, v případě některých z nich cena dosahuje několika tisíc dolarů za hodinu.
Nalezením vraku se přitom otevírá jen další, velmi nákladná kapitola celého procesu, zahrnující podmořský průzkum a případné vyzvednutí některých dílů z mořského dna. Hloubka v prohledávané oblasti dosahuje až 6,5 kilometru.
Zatímco mezinárodní konvence určují, která země je zodpovědná za vedení vyšetřování leteckého neštěstí. Žádné mezinárodní smlouvy a či zvyklosti ale neurčují, kdo záchranné práce a následné vyšetřování platí. V případě letu AF447 průzkum nalezeného letounu za 30 milionů eur hradily aerolinky Air France a výrobce letadla Airbus. O náklady na pátrání po letounu se podělily zapojené vlády včetně Francie, Brazílie a USA.