Petr Žaluda v čele Českých drah skončil, nahradí ho Dalibor Zelený

Petr Žaluda, České dráhy

Petr Žaluda, České dráhy Zdroj: E15 Michael Tomes

Nově zvolené tříčlenné představenstvo Českých drah odvolalo generálního ředitele Petra Žaludu z funkce. Na postu ho nahradí Dalibor Zelený, který vedl ČD v letech 1998 až 2003, tedy v době, kdy dnešní prezident Miloš Zeman zastával post předsedy vlády. Představenstvo bylo zvoleno jen krátce před Žaludovým odvoláním. Jeho členy jsou Daniel Kurucz, Pavel Švagr a právě Dalibor Zelený.

Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka má nový šéf drah Dalibor Zelený zkušenosti nejen z České republiky, ale i ze světa a funkci krizového manažera zvládne. „Já to rozhodnutí představenstva velmi vítám, protože do čela Českých drah se dostává člověk, který již jednou generálním ředitelem byl a byl úspěšným ředitelem,“ uvedl Žák. Zároveň uvedl, že nové vedení společnosti již začalo pracovat na ozdravné strategii pro ztrátové ČD Cargo. Zatím jde ale pouze o první kroky, jak stabilizovat klíčové zakázky, které ČD Cargo živí.

Odpoledne nová dozorčí rada odvolala dosavadní čtyřčlenné představenstvo v čele s jeho předsedou Petrem Žaludou. Hlavním důvodem odvolání představenstva bylo dosahování výsledků hospodaření drah za cenu zadlužování společnosti, což ohrožuje její zaměstnanost, řekl v České televizi ministr dopravy Zdeněk Žák. Druhým důvodem podle něj byly velkorysé výdaje na neproduktivní aktivity firmy, například nárůst nákladů na právní služby.

Podle Žaludy bylo dnešní zasedání nestandardní. Bývalo prý zvykem, že se jednání dozorčí rady představenstvo účastnilo, tentokráte ale bylo prý vedení firmy posláno pryč a poté bylo všem členům představenstva sděleno, že jsou kvůli neuspokojivým výsledkům odvoláni, dodal.

Důvod pro odvolání ale Žaluda zpochybnil. „Za sebe a za představenstvo Českých drah chci říct, že výsledky, jakých obě firmy jak ČD tak ČD Cargo dosáhly v pololetí, se vyvíjejí lépe, než bylo plánem,“ uvedl. Do dnešního zasedání dozorčí rady si podle Žaludy žádný z jejích členů nebo nový ministr dopravy Žák informace o hospodaření nevyžádali.

Nevyhnutelné odvolání

Žák, který má se Žaludou nevyřízené účty z minulosti, si začal chystat půdu pro jeho odvolání už bezprostředně od svého nástupu do čela dopravního resortu. Nejdřív, v polovině července, inicioval obměnu řídícího výboru ČD, což je nejvyšší řídící orgán podniku, který rozhoduje o složení dozorčí rady. Výbor posléze vyměnil pět lidí v osmičlenné dozorčí radě státního dopravce. Poroučeli se zástupci stran pravicové koalice, tedy ODS, TOP 09 a LIDEM.

Odbory už tehdy vyjádřily názor, že šlo o nepochybný krok k odvolání generálního ředitele Petra Žaludy. Žákův předchůdce na ministerstvu Zbyněk Stanjura označil personální změny za „pomstychtivé chování nikým nezvoleného dobyvatele“.

Ministr Žák zároveň s novým řídím výborem zahájil kontrolu hospodaření podniku s tím, že primárním cílem auditu není odvolání Žaludy, ale zjistit, co se ve firmě děje. Sám Petr Žaluda uvedl, že ke své rezignaci nevidí žádný důvod, protože hospodaření ČD se prý zlepšuje.

České dráhy si dokonce krátce před zasedáním dozorčí rady zadaly do několika tištěných médií celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku.

Dlouholeté nepřátelství

Nepřátelství bývalého generálního inspektora Českých drah Zdeňka Žáka a nyní již bývalého šéfa ČD Petra Žaludy se datuje do roku 2009, kdy se Žák stal náměstkem tehdejšího ministra dopravy Petra Bendla a předsedou dozorčí rady ČD. Z této pozice se pokusil Žaludu odvolat z vedení státního dopravce za údajně neprůhledné hospodaření.

Jenže události tehdy nabraly nečekaný směr. Po zásahu ministra Bendla se ze všech funkcí „pro ztrátu důvěry“ naopak poroučel Zdeněk Žák a Žaluda poté požádal o policejní ochranu. Přitom jen o dva měsíce dříve si Bendl Žáka na úřad přivedl.

Vizitky nových členů představenstva ČD
Daniel Kurucz (45) - od letošního května je výkonným ředitelem pro provoz a techniku Českých drah, předtím působil dva roky jako šéf pardubické firmy Synthesia. Kuruczovo odvolání z postu šéfa chemičky, jež spadá do impéria Andreje Babiše, bylo přitom překvapivé.
Kariéru začínal v 90. letech v logistické divizi spediční firmy Lagermax. Mezi roky 1997 a 1999 pracoval ve společnosti Fujifilm, zabýval se obchodováním na Balkáně, poté byl ředitelem logistiky a výrobním a provozním ředitel firmy Carborundum. V roce 2003 přešel do švédské strojírenské společnosti Sandvik, kde mimo jiné osm let vedl chomutovskou továrnu na výrobu hutních polotovarů.
Kurucz vystudoval zahraniční obchod na pražské Vysoké škole ekonomické, v roce 2008 absolvoval studium MBA na ČVUT Praha a Sheffield Hallam University. Je také absolventem trenérské školy na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze.
Pavel Švagr (51) - od roku 2009 náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti, je také tajemníkem stínové vlády ČSSD. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde poté působil jako odborný asistent na katedře managementu VŠE. V roce 1998 se stal poradcem ministra pro místní rozvoj, o dva roky později zamířil do čela Státního fondu dopravní infrastruktury, který vedl sedm let. Poté působil na Správě železniční dopravní cesty a jako poradce na Českých drahách.
Jako dopravní expert se zaměřuje zejména na oblast financování dopravní infrastruktury a jejího dalšího rozvoje. V roce 2005 se spekulovalo, že by mohl stanout v čele ministerstva dopravy ve vládě Stanislava Grosse (ČSSD) poté, co kabinet kvůli aféře kolem financování bytu tehdejšího premiéra opustili ministři za KDU-ČSL.
Dalibor Zelený (56) - nový ředitel Českých drah podnik vedl už v minulosti, konkrétně od září 1998 do března 2003. Později pracoval od října 2006 do dubna 2008 jako ředitel společnosti Železnice SR, která má na Slovensku na starosti správu železniční infrastruktury. Nyní působí jako konzultant evropských projektů, podle obchodního rejstříku zasedá v dozorčí radě firmy Oredo, která koordinuje veřejnou dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Na podzim 2010 byl zvolen jako nestraník na kandidátce ČSSD do zastupitelstva České Třebové.
Zelený vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, poté působil na drahách, mimo jiné jako výpravčí. V 90. letech vedl obchodně-přepravního ředitelství Českých drah v České Třebové, od října 1995 do února 1997 byl náměstkem ministra dopravy pro železnice, později působil také jako poradce generálního inspektora ČD. Jako šéf Českých drah prožil mj. transformaci firmy ze státní organizace na akciovou společnost, podepsal i dodatek smlouvu na nákup Pendolin, což později prošetřovala policie. Zelený jakákoli podezření odmítl.