Piloti ČSA hrozí stávkou, odboráři budou propuštěni

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Odborové sdružení pilotů CZALPA vyhlásí s příchodem první výpovědi pro pilota ČSA protestní akci, která bude mít za následek zpožďování letů. Pokud s nimi vedení aerolinek a stát nezačnou jednat, přejde během srpna do stávky, pohrozil dnes prezident odborů Filip Gaspar. Humbuk kolem propouštění pilotů Českých aerolinií ale může mít jednoduchý důvod.

„K vyhlášení (stávky) dojde v okamžiku předání první výpovědi,“ řekl Gaspar. Protest bude probíhat formou „Go slow“. To znamená, že piloti budou využívat všechna práva, která jim dává zákoník práce. Nyní prý do zaměstnání chodí o dvacet minut dříve, aby se stihli na lety připravit, na což v rámci své pracovní doby nemají čas. Budou také striktně vyžadovat přestávky na oběd, kterých se v současnosti vzdávají.

Akce podle pilotů způsobí zpoždění letů. Některé pozdně večerní spoje by kvůli tomu nemusely odletět vůbec. Pokud protest nezabere, přejdou piloti v průběhu srpna do klasické stávky.

Pilotům se nelíbí především to, že vedení ČSA chystá propouštění nad rámec restrukturalizačního plánu. Jeho požadavky na redukci počtu zaměstnanců by měly být naplněny do roku 2012, podle odborů se to ale stane už nyní navzdory tomu, že situace v letectví se lepší a plán počítal s mnohem horším vývojem v odvětví.

Společnost nyní podle odborů postupuje přesně proti obecnému trendu v letecké dopravě, kdy ostatní dopravci investují do rozšíření strojového parku i počtu destinací. „Další redukci vidíme jako poškozování firmy,“ dodal Gaspar. Vedení ČSA kritiku odmítá, postupuje prý přesně podle restrukturalizačního plánu.

„Management ČSA i Aeroholdingu postupuje přesně podle zadání akcionáře. Ten trvá na maximálním snížení nákladů, aby učinil ČSA co nejméně zranitelnou,“ řekl ČTK ministr financí Kalousek. Pokud budou odboráři blokovat schválený restrukturalizační plán, bude efektivnější dát firmu do konkurzního řízení než riskovat její kolaps. V každé společnosti rozhoduje její vlastník, nikoliv zaměstnanci, dodal Kalousek s tím, že doufá ve vítězství zdravého rozumu.

Šéfové odborů dostanou vypověď

Zavedený systém, který sami piloti prosadili, určuje pořadí propouštění podle takzvané seniority, tedy délky práce ve firmě. První na řadě jsou služebně mladší piloti, naopak staří pardálové zůstávají takříkajíc v suchu. A podle aktuálních informací serveru E15.cz z vnitřku firmy budou muset ČSA opustit i členové vrcholového vedení CZALPA, prezident Gaspar a jeho dva zástupci David Trykar a Martin Hanuš. To, že se propouštění týká jeho a dalších dvou členů vedení, dnes Gaspar potvrdil. Vykládá to ale jako reakci vedení ČSA na oznámený protest odborů.

Podle zjištění E15.cz hodlají ČSA využívat od podzimu 29 letadel, počítají přitom s deseti piloty na jeden stroj. Počet pilotů se tak ještě v létě sníží na zhruba 300. Odejde 30 pilotů airbusů a 16 pilotů boeingů. Vedení přitom považuje číslo 10 pilotů na jeden stroj za kompromis, restrukturalizační plán počítá s průměrným číslem 9,3 pilota na jedno letadlo.

CZALPA prosazuje co nejrychlejší privatizaci ČSA, protože jakýkoli privátní vlastník může mnohem rychleji reagovat na dění na trhu. Gasparovi se nelíbí ani složení dozorčí rady, kde podle něj sedí politicky dosazení lidé, o jejichž odbornosti pochybuje. Firma by podle něj mohla mít cenu pro nějakého asijského dopravce, který by Prahu mohl využít jako svůj hlavní evropský vzdušný přístav.