Piloti Lufthansy stávkují, ve středu se to může dotknout i pražských letů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Piloti největší německé letecké společnosti Lufthansa dnes vstoupili do třináctého kola stávek v rámci rok a půl trvajícího sporu. Jeho příčinou je neshoda s vedením na výši mezd. Ve středu by stávka mohla zasáhnout i lety mezi Prahou a Německem.

Stávka má být dvoudenní, odborový svaz pilotů ale nevyloučil, že ji prodlouží. Na pražském letišti ale zatím ke komplikacím nedochází, uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková. Na středu se z pražského Letiště Václava Havla plánuje deset párů letů Lufthansy do Frankfurtu a Mnichova. Žádný z nich se zatím neodřekl, řekla dnes Janoušková. Situace se ale může změnit.

Dnešní stávka se zaměřuje na dálkovou a nákladní přepravu. Lufthansa zrušila 84 mezikontinentálních spojů z Mnichova, Frankfurtu a Düsseldorfu a do těchto tří destinací, což je asi polovina celkového počtu. Zbylých 90 letů přepravce zajišťuje s pomocí dobrovolníků z řad nestávkujících pilotů. Firma také hodlá uskutečnit všech sedm plánovaných nákladních letů.

Středeční stávka má zasáhnout lety na krátké a střední vzdálenosti, včetně spojení provozovaných nízkonákladovou divizí Germanwings. Přehled letů, které budou zrušeny a mezi nimiž mohou být i spojení s Prahou, zatím firma nevydala. Celkově Lufthansa provozuje denně přes 1500 letů.

Stávka může pokračovat

Odbory chtějí nyní vystupňovat tlak na vedení Lufthansy. „Nemůžeme vyloučit další stávky tento týden,“ řekl mluvčí odborů Markus Wahl. „Stávky jsou možné i v následujících týdnech,“ citovala mluvčího agentura Reuters. Lufthansa však dala najevo, že nátlakové akci pilotů neustoupí. „Jsme rozhodnuti vydržet… Piloti jdou špatnou cestou,“ řekla mluvčí Lufthansy. Firma podala u dvou německých soudů žádost o zastavení stávky soudním příkazem.

Do sporu se minulý týden vmísil odborový svaz UFO, který zastupuje palubní personál. Řekl, že stávky žádné řešení nepřinesou a že už vedly ke ztrátě pracovních míst. Spor mezi svazem VC a vedením Lufthansy se táhne už více než rok. Piloti mimo jiné požadují zachování přechodného opatření, které jim umožňuje odejít do penze v 55 letech a podle něhož jim Lufthansa do dovršení zákonného důchodového věku 65 let vyplácí část mzdy.

Aerolinky chtějí pro nové zaměstnance posunout věkovou hranici odchodu do důchodu na 59 let, aby snížily náklady, a mohly tak lépe konkurovat diskontním přepravcům v čele s irskou společností Ryanair. Piloti kvůli sporům za posledních 18 měsíců stávkovali již dvanáctkrát, a způsobili tak podniku finanční újmu kolem 330 milionů eur (8,9 miliardy korun). Protesty v minulosti zasáhly i letecké spojení mezi Německem a Českou republikou.