Podnik s General Electric se státu prodraží

Cessna Denali. Letoun, pro který GE v Česku vyvíjí nový motor

Cessna Denali. Letoun, pro který GE v Česku vyvíjí nový motor Zdroj: Cessna

Výroba motorů v GE Aviation Czech
Jak vypadá testování jednoho z leteckých motorů, ukázali zástupci GE Aviation Czech novinářské veřejnosti loni na jaře ve svém centru v Praze-Letňanech.
3
Fotogalerie

Dosavadní spolupráce Českého vysokého učení technického s americkým konglomerátem General Electric na vývoji turbovrtulových leteckých motorů nevychází pro Česko výhodně. Zatímco vláda musela univerzitě poskytnout zhruba dvě miliardy korun, GE má investovat do výstavby nové továrny v Praze či její blízkosti 1,3 miliardy. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) přesto věří, že škola situaci ustojí a peníze do čtyř let vrátí.

Kritizuje však to, jak se její strojní fakulta k projektu, který běží už druhým rokem, donedávna stavěla. „Z investičního hlediska nebyl správně řízen, jeho financování je nešťastné,“ řekl deníku E15 s tím, že škola vše vsadila na evropské dotace, které nezískala. Podepsalo se na tom i to, že si nenajala externí poradce, ale spolehla se na vlastní pracovníky.

Proto musel zasáhnout stát. „Nejde o dvoumiliardový úvěr, ale o dlouhodobou finanční výpomoc, která je návratná. Škola bude peníze splácet,“ podotkl ministr.

Mluvčí fakulty Ladislav Lašek řekl, že finance směřují hlavně do výstavby čtyř zkušeben motorů. „Posílí vývojovou a výzkumnou infrastrukturu v zemi a budou sloužit i pro výuku budoucích leteckých expertů,“ uvedl.

První z pracovišť zahájilo provoz loni v Letňanech, další v dubnu v Hradci Králové. Unikátnost spočívá v horizontálním proudění vzduchu zkušebnou, což simuluje proudění vzduchu na křídle letadla.

„Můžeme také odečítat v reálném čase velké množství dat z tisíců senzorů umístěných na testovaných motorech,“ dodal Lašek.

Havlíček míní, že projekt přinese pokročilé technologie. „Ve finále zde bude továrna na výrobky s vysokou přidanou hodnotou, skvělý studijní obor a podpora české vědy a výzkumu. To je na podtrženou jedničku,“ míní šéf rezortu průmyslu. Šéf GE Aviation Czech (GEAC) Norman Baker předpokládá, že nový závod odstartuje výrobu motorů v roce 2022. Při plné kapacitě jich má produkovat čtyři sta ročně.

Američané si už vybrali jako subdodavatele dvacítku českých firem – například Českou zbrojovku, UNIS, Stratech nebo Aerotech Czech, které mohou v budoucnu získat zakázky za 2,4 miliardy korun.

GEAC má už osm let zázemí v pražských Letňanech. Očekává se tedy, že továrna bude buď postavena tam, anebo v okolí hlavního města.