Pohled do historie: kdo vládl na českém trhu před 20 lety?

V dubnu 1985 se nabídka modelů rozšířila o pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan (na obrázku).

V dubnu 1985 se nabídka modelů rozšířila o pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan (na obrázku). Zdroj: Karel Haas

V roce 1988 prošla Corsa A mírným faceliftem, který se dotkl hlavně přední části. Na obrázku je levnější verze Swing.
Současně s třídveřovým hatchbackem se začal vyrábět dvoudveřový model se stupňovitou zádí Corsa TR, dlouhý 3955 mm.
Sportovní verzi Corsa GSi poháněl motor 1.6i s výkonem 78 kW (106 k).
4
Fotogalerie

Českému trhu léta vládne domácí Škoda. Pořadí zahraničních značek se ale za posledních 20 let výrazně proměnilo. Kdo rostl? A kdo upadl v zapomnění?

Během loňského roku bylo na českém trhu registrováno rekordních 259 693 osobních automobilů, o 12,5 procent více než v roce 2015. Při této příležitosti jsme se rozhodli podívat více do historie a srovnat loňské výsledky se statistikami před 10 a 20 lety. A pohled je to více než zajímavý.

Ve srovnání s rokem 2016 se o deset let dříve prodala jen polovina nových aut, historické statistiky Svazu dovozců automobilů hovoří přesně o 123 987 vozech, což bylo tehdy o 2,7 procent méně než v roce 2005. Pokles však nebyl způsoben nižším zájmem zákazníků, ale faktem, že si podnikatelé kupovali auta v „nákladní“ kategorii N1 kvůli možnosti odečíst si daň z přidané hodnoty. Kvůli tomu mezi nejprodávanější „užitkové“ vozy tenkrát patřily Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat.

Za rok 1996 pak na českém trhu bylo registrováno 153 962 osobních aut, o 37,3 procent více než o rok dříve, což zase dokazuje, jak byl český trh s automobily v polovině devadesátých let hladový.

S ohledem na dnešní strukturu trhu pak může překvapit pořadí jednotlivých značek. Škoda byla nejvýše ve všech sledovaných letech, pořadí za ní se ale během 20 let výrazně proměnilo.

V roce 1996 byl největším dovozcem a tudíž druhou nejprodávanější značkou na trhu Opel s 10 627 registracemi. Pokud nebudeme počítat Škodu, žádná jiná automobilka na tento výsledek nestačila. Třetí v pořadí byl tenkrát Volkswagen s 8 843 vozy. Trojici nejlepších zahraničních značek pak uzavíral Ford s 7 680 registrovanými vozy.

Ještě více překvapit může pořadí na dalších příčkách. Osmou příčku v roce 1998 obsadilo korejské Daewoo, později nahrazené Chevroletem, který už dnes na českém trhu nepůsobí. Jedenáctá pak byla Lada, která tehdy v prodejích překonala i Peugeot, Citroën nebo Kiu. Jestliže v roce 1996 Lada na českém trhu prodala 2 176 aut, loni to bylo jen 125. 

Za uplynulých 20 let největším růstem prošla Dacia. Jestliže statistiky SDA za rok 1996 její výsledky neevidují, v roce 2006 byla 17. nejprodávanější značkou na trhu, zatímco loni jí už patřila pátá příčka. Nahoru stoupá také Mercedes-Benz, v roce 1996 ještě v top 20 nebyl, v roce 2006 byl osmnáctý a loni už uzavíral nejlepší desítku. Rostoucí trend najdeme také třeba u Kie, v roce 1996 osmnácté, v roce 2006 jedenácté a v roce 2016 sedmé. Naopak postupně klesá Fiat, v roce 1996 pátý, o deset let později desátý a loni už dokonce sedmnáctý.

Pokračování článku čtěte zde.

Více na podobná témata na www.auto.cz.