Polské aerolinie jdou znovu do privatizace

Boeingy 787, které má LOT objednané, by mohly dostat už nový nátěr

Boeingy 787, které má LOT objednané, by mohly dostat už nový nátěr Zdroj: Kolaz E15

Polský národní přepravce PLL LOT by měl být již podruhé na prodej. Privatizace by se měla uskutečnit ještě letos. Svůj zájem o polskou leteckou společnost potvrdily Turkish Airlines, ale zároveň se přihlásil další účastník z branže. Že skutečně existuje, potvrdila pro Dziennik Gazeta Prawna mluvčí ministerstva státního majetku Magdalena Kobosová. Zájemce však chce zůstat v anonymitě. „Neoficiálně se hovoří o Air France/ KLM a Air China,“ uvádí oborový portál Pasager.com.

Prezident tureckých aerolinií Temel Kotil již veřejně připustil, že jednání s Poláky bylo započato „s cílem koupit PPL LOT“. Pro státního tajemníka na ministerstvu státního majetku Zdisława Gawlika je to důvod k radosti: „Privatizační proces musejí provádět dvě strany. Je dobře, že letecká společnost svou zamýšlenou účast tak často deklarovala.“ I když Kotil zdůrazňuje, že celý proces je teprve na začátku. Polský stát drží 67,97 procenta společnosti přímo a 25,1 procenta skrze společnost RFG. Zbylých 6,93 procenta akcií vlastní zaměstnanci PLL LOT.

Úplnému odstátnění firmy však stojí v cestě zákon z roku 1991, který státu garantuje 51 procent rozhodovacích hlasů. Před prodejem bude muset být tento zákon novelizován, protože podle webu Pasager. com žádný investor o menšinový podíl PLL LOT nemá zájem.

Pro takového investora, jako jsou Turkish Airlines, může být polská společnost cenná nejen pro strategicky zajímavou polohu Varšavy. Jakožto společnost z členského státu EU může PLL LOT zcela svobodně působit po celé Unii a využívat existující smlouvy mezi EU a třetími zeměmi.

Aby si takový status udržela i v budoucnu, nesmí být kontrolována investorem z nečlenské země. Nejlepším scénářem pro Turkish Airlines by tak bylo nabytí jen části státního podílu, aby se staly druhým největším podílníkem, řekla pro polskou tiskovou agenturu PAP Monika Trappmannová z poradenské firmy Frost & Sullivan.

První pokus privatizovat PLL LOT se odehrál v listopadu 1999, kdy švýcarský národní přepravce Swissair získal za 33,7 milionu dolarů deset procent akcií a zavázal se zvýšit podíl na 37,6 procenta za dalších 150 milionů dolarů. Ambiciózní projekty Švýcarů, kteří nechtěli nákupní tour omezit jen na Polsko, uťala insolvence matky Swissairu, firmy SAirGroup Holding. Po jejím bankrotu v roce 2001 zvýšil polský stát základní kapitál aerolinií o 400 milionů dolarů, takže vlastnil 67,97 procenta, zatímco švýcarský podíl klesl na 25,1 procenta. Teprve v roce 2009 se Polsku podařilo získat tuto část od správce konkurzní podstaty. Podle tamní Nejvyšší kontrolní komory mohl stát na prvním privatizačním pokusu tratit 260 milionů zlotých, zhruba 1,5 miliardy korun.

Boeingy na cestě

Silným argumentem ve prospěch polského přepravce v privatizačním procesu je na letošní rok chystané předání pěti letounů amerického výrobce Boeing 787 Dreamliner společnosti PLL LOT. Poláci sice objednali osm letounů a dodávka se o dva roky zpozdila, ale budou to první stroje tohoto typu létající v barvách evropského přepravce. Pět letadel by mělo ve Varšavě dosednout v listopadu nebo prosinci.