Polsko uvažuje o snížení mýta

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: autostrada-a2.pl

Poplatky pro osobní auta by mohly na některých úsecích polských dálnic brzy klesnout až na polovinu. Podle deníku Rzeczpospolita už na tom pracuje ministerstvo dopravy. Kabinet premiéra Donalda Tuska by tak chtěl polské řidiče přesvědčit, aby najeli na zpoplatněné silnice, píše deník.

Zvažované opatření má ale i další, patrně důležitější příčinu. Před nedávnem zavedené elektronické mýto pro kamiony totiž státní kase vyneslo více, než se čekalo.

To však pro vládu nemusí být nutně dobrá zpráva. Kdyby stát na mýtném vydělával více, než je potřeba na údržbu silnic, mohla by Evropská komise požadovat vrácení svého podílu na spolufinancování výstavby. Proto již ministerstvo dopravy pracuje na snížení mýtného pro osobní automobily do celkové hmotnosti 3,5 tuny na úsecích spravovaných Generálním ředitelstvím silnic a dálnic, což potvrdil i mluvčí rezortu Mikołaj Karpiński.

Poplatky by se mohly snížit dokonce na polovinu, uvádí Rzeczpospolita. To ale neznamená, že by příjmy z mýta také klesly na polovinu.

Prospěch ze snížení poplatků budou mít jako první řidiči osobních aut na 103kilometrovém úseku dálnice A2 z Koninu do Strykowa, kde stát vybírá dvacet grošů za kilometr (zhruba 1,20 koruny), a také na úseku dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicí, kde bude 1. června upraven poplatek stejné výše.

Podle deníku by vláda chtěla, aby se snížily poplatky i na dálnicích postavených a provozovaných soukromými subjekty. To se týká hlavně tří úseků dálnice A2 mezi městy Konin a Nowy Tomyśl (dlouhých celkově 136 kilometrů), kde společnost Autostrada Wielkopolska od řidičů osobních aut inkasuje 28,7 groše za kilometr.

Úsek dálnice Nowy Tomyśl–Świeck k německým hranicím (106 kilometrů postavených nedávno sesterskou firmou Autostrada Wielkopolska II) je do 21. května bezplatný a provozovatel dosud údaje k poplatkům nesdělil. Na 163kilometrovém úseku dálnice A1 z Gdaňsku do Toruně si společnost GTC (Gdańsk Transport Company) účtuje 27,9 zlotého, což znamená nejlevnější dálniční kilometr za sedmnáct grošů.

Naopak nejvíce se za kilometr platí na nejdéle zpoplatněné polské komunikaci – dálnici A4 z Krakova do Katovic. Dálnici spravuje firma Stalexport, jejíž šéf, bývalý ministr hospodářství Emil Wąsacz, chce ulevit alespoň motorkářům.
Ti dosud platí za celou cestu osmnáct zlotých, stejně jako řidiči osobních aut, což opakovaně vedlo k protestům. K takovému kroku by však provozovatel potřeboval souhlas státu. „V současné době neexistují tarify pro jednostopá vozidla,“ vysvětluje Wąsacz.