Povolená rychlost na dálnicích se může zvýšit až na 150 kilometrů za hodinu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Na vybraných úsecích dálnic by mělo být možné zvýšit za příznivých technických a stavebních podmínek povolenou rychlost až na 150 kilometrů za hodině. Schválila to Sněmovna v novele zákona o pozemních komunikacích. Ministr dopravy Dan Ťok s tím nesouhlasil. Také na vybraných silnicích první třídy by se mohla rychlost zvýšit z 90 na 110 kilometrů v hodině. Novelu musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident.

Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h obsahuje schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec.

Vyšší rychlost by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky. Týkat se bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit,“ reagoval ministr dopravy Dan Ťok. Zvýšení povolené rychlosti by podle něj nebylo ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Ti by na dálnicích neměli závodit, naopak je vhodné, aby jezdili bezpečně a ohleduplně.

Dopravní policie považuje zvýšení rychlosti na dálnicích za riziko pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. „Řidiči na takovou rychlost nejsou zvyklí, a mohlo by tak docházet ve zvýšené míře ke kolizním situacím,“ sdělil mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraných silnicích první třídy naopak policie jako problém nevnímá. „Jde zpravidla o komunikace takzvaně dálničního typu, tyto komunikace jsou směrově oddělené a svým stavem a parametry takovou rychlost umožňují,“ vysvětlil.

Adamec uvedl jako příklad vhodných úseků pro zvýšení rychlosti na 150 kilometrů dálnici D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží. Dalším takovým úsekem by mohla být D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové nebo část D3.

Zmizí kategorie rychlostních silnic

Návrh vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy. Už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to mít nebude.

Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově odděleny, by zákon umožnil povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. Povoloval by to kraj. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 km/h.

Snadnější odtahy

Předloha má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí.

Novela také ze zákona vypouští možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou používat i po 1. lednu příštího roku. Vláda uvádí mimo jiné, že to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.

Poslanci také schválili návrh Daniela Korteho (TOP 09 a STAN), který upravuje text na některých dodatkových tabulkách. V současné době na něm stojí „Mimo dopravní obsluhy“. Korte tvrdí, že je to gramaticky špatně. Místo toho má být nově na tabulkách napsáno „Mimo dopravní obsluhu“. Nejdéle pět let ale bude možné používat tabulky se starým textem.

Šéf Besipu: V okolních zemích je trend opačný
Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné ve chvíli, kdy se Česká republika potýká s nárůstem počtu usmrcených při dopravních nehodách, řekl vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. Trendem okolních zemí je podle něho naopak omezování nejvyšší povolené rychlosti.
Možnost zvýšení rychlosti na vybraných úsecích schválila Sněmovna v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Navýšení ze současných 130 na 150 kilometrů v hodině navrhl poslanec ODS Ivan Adamec. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec. Zvýšení rychlosti, se kterým ministerstvo dopravy nesouhlasí, by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky.
Vloni na českých silnicích zemřelo 631 lidí, meziročně o 48 více. Podle Faráře člověk ve vysoké rychlosti úplně jinak chápe vzdálenosti, má kratší dobu na reakci, aby na stejné vzdálenosti zvládl obdobný manévr jako při nižší rychlosti. Problém by působily i kamiony, proti nimž by se osobní vozidla pohybovala téměř dvojnásobnou rychlostí.