Praha chce Dopravnímu podniku sebrat „kapesné“

Generální ředitel DPP Milan Křístek

Generální ředitel DPP Milan Křístek Zdroj: Anna Vackova

Hlavní město dotuje pražský dopravní podnik každoročně částkou přes deset miliard korun. Do budoucna si chce vložené peníze lépe ohlídat a Dopravní podnik si bude muset začít na své investice vydělávat sám. Na magistrátu v současnosti leží několik variant způsobu financování městské společnosti.

Jaké možnosti Dopravní podnik předložil, prozatím nechce generální ředitel Milan Křístek sdělit. „Jsou připraveny k projednávání na úrovni jednotlivých orgánů města, tedy hlavního akcionáře,“ řekl serveru E15.cz Křístek. Podrobnosti chce zveřejnit až po projednání.

Že se magistrát variantami zabývá, potvrdil i radní pro dopravu Josef Nosek. „V současné době jsou na několika úrovních zpracovávány varianty financování dopravního podniku, který je dotován takřka výhradně hlavním městem,“ uvedl. To by se mělo do budoucna změnit.

Nosek chce vybudovat systém, který by pravidelně podroboval dopravní systém revizi nákladů a hospodaření. „Dlouhodobě by tak mělo dojít k lepšímu hospodaření s veřejnými prostředky,“ konstatoval. Rozpočet podniku tvoří především kompenzace dopravních výkonů, v roce 2011 mu pražský magistrát poslal na účet téměř 11 miliard korun, o rok dříve to bylo 11,5 miliardy korun. Pro letošní rok je v rozpočtu hlavního města schválená částka 10,3 miliardy korun.

Situace vygradovala i kvůli kontraktu Dopravního podniku se Škodu Transportation, podle kterého má do roku 2018 odkoupit celkem 250 tramvají 15T Forcity. Prozatím odebral 61 nových vozů. Na letošní a loňský nákup si ale musí půjčit peníze, počítá s vystavením směnek až do výše až osm miliard korun. Město dalo od financování tendru ruce pryč.

Předseda dozorčí rady Dopravního podniku Jiří Pařízek minulý týden přiznal, že půjčování peněz už není dál únosné a nic neřeší. „Je potřeba, aby dopravní podnik generoval vlastní zdroje,“ uvedl Pařízek. Letošní dodávka tramvají 15T For City bude stát podle něj přibližně 2,2 miliardy korun, další čtyři miliardy za loňskou várku je třeba zaplatit do srpna.

V souvislosti s hospodařením dopravního podniku se v předešlých letech objevily vážné pochybnosti. Vykázané zisky vznikly podle Hospodářských novin z velké části díky účetním operacím, tvrdí to interní analýza účetnictví podniku. Díky těmto legálním nástrojům bylo v například letech 2010 a 2011 hospodaření podniku na papíře o 1,4 miliardy lepší, i když pražský dopravce žádné nové peníze fakticky nezískal.

: