Praha si vybírá půjčovnu kol, má čtyři nabídky. Hlasí se i JCDecaux

Bikesharing v Praze,

Bikesharing v Praze, Zdroj: profimedia.cz

Zakázka na systém sdílení kol má hodnotu sto milionů korun. Proti kritériím, která pražský dopravní podnik žádá od provozovatele bikesharingu, již jedna z firem podala námitku.

Městský systém veřejného půjčování jízdních kol chtějí pro pražský dopravní podnik vybudovat a provozovat čtyři firmy. Uchazeči měli minulý týden poslední příležitost se přihlásit o zakázku s předpokládanou hodnotou sto milionů korun. Dopravní podnik mezi nimi bude vybírat formou soutěžního dialogu.

„V tomto měsíci bude zahájen soutěžní dialog s kvalifikovanými uchazeči,“ uvedl Jiří Štábl, tiskový mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy. Systém by mohl začít fungovat v roce 2018. Deníku E15 potvrdila svou účast v soutěži společnost BigBoard se svým projektem Velonet, dále Homeport a Rekola. Dříve již avizovala svůj zájem i JCDecaux, která provozuje pražský městský mobiliář.

Česká firma Homeport již provozuje bikesharing v 16 městech v pěti různých zemích. O zakázku se uchází ve sdružení se společností Eltodo. Praze nabízí kromě běžných jízdních kol i elektrokola. Velonet svoje kola ukáže na přelomu září a října v centru Prahy v rámci pilotního projektu při výstavě Organic city.

Také francouzská firma JCDecaux je připravena, ve světě je významným dodavatelem bikesharingu. Rekola provozují sdílení kol v Praze již několik let bez podpory města. A to prakticky ve stejném území, pro které dopravní podnik vybírá nového provozovatele.

Řešení od Rekol se již rozšířilo i do jiných českých měst a postupně se projekt profesionalizuje. „Myslíme, že tendr není šťastně pojatý, diskriminuje novější modely řešení,“ uvádí zakladatel Rekol Vítek Ježek. Podle něj nejspíš Rekola budou kvůli kvalifikačním předpokladům ze soutěže vyřazena. „Rovnou s přihláškou jsme podali i námitku proti kritériím,“ prozradil.

Spor se vede o vybudování speciálních stojanů na zápůjční kola. Stojany představují nejvyšší položku v předpokládaném účtu za zavedení bikesharingu v Praze. Praha trvá na tom, aby se kola mohla vracet jen na určených místech. To aby zejména v centru nepřekážela zaparkovaná u lamp nebo zábradlí. Jenže moderní systémy díky GPS umí vytvořit virtuální stanici, například u obyčejného stojanu na kola.

Zakázka předpokládá 120 stanovišť na půjčování tisíce kol na rozloze 10 kilometrů čtverečních. Jejich vybudování by mělo přijít zhruba na 50 milionů korun, každý rok provozu pak na 10 milionů korun.