Praha vyhradí ještě více parkovacích míst zdarma sdíleným koloběžkám či skútrům

Praha vyhrazuje čím dál víc parkovacích míst sdíleným jednostopým vozidlům.

Praha vyhrazuje čím dál víc parkovacích míst sdíleným jednostopým vozidlům. Zdroj: BeRider

Takhle vypadá vyhrazené místo na Ortenově náměstí.
Sdílená kola Rekola jsou součástí pražské MHD.
Držitelé Lítačky mohou využívat i kola Nextbike.
4
Fotogalerie

Sdílená i osobní jednostopá vozidla – skútry, kola, koloběžky či motocykly – dostanou v Praze ještě více životního prostoru. Hned několik významných městských částí zavádí nová bezplatná vymezená stání určená výhradně uživatelům těchto dopravních prostředků. Radnice především sedmé, ale též třetí, šesté a osmé městské části tím chtějí jednak podpořit takzvanou „mikromobilitu“ a jednak vytlačit nevhodně zaparkované jednostopé dopravní prostředky z chodníků či parkovacích míst určených automobilům.

Sdílených jednostopých vozidel, stejně jako těch pro osobní využití, v Praze dlouhodobě přibývá, jejich provoz navíc nyní sílí s příchodem tepla. Uživatelé těchto prostředků dnes mohou parkovat na vyhrazených rezidentních, smíšených i návštěvnických zónách zdarma, což dle radnic může některé parkovací úseky primárně určené pro automobily rezidentů přetěžovat.

„Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel na chodnících. To je hlavní důvod pro hledání řešení, které uvolní chodníky pro bezpečný pohyb chodců a uvolní parkovací místa pro osobní vozy. Ve spolupráci s experty jsme proto vytipovali vhodná místa, která neumožňují zaparkování osobního automobilu, ale pohodlně pojmou několik jednostopých vozidel,“ uvedl radní Prahy 7 Ondřej Mirovský.

Kapacita jednoho stání obvykle odpovídá čtyřem až šesti skútrům, využít jej ale mohou i uživatelé dalších jednostopých vozidel.

Radnice vybíraly vyhrazená místa pro jednostopá vozidla na základě dat od technologického partnera BeRider, jenž v metropoli sdílí elektrické skútry a je provozován společností Škoda Auto DigiLab.

Při volbě vyhrazených míst radnice též spolupracují i se státní policií. První takové stání otestovala Praha 7 na Ortenově náměstí, celkem jich již vyhradila jedenáct a připravuje další.

Vyhrazené místo je vyznačeno jak dopravní značkou „reservé“ s ikonou kola a motorky, tak bílou barvou přímo na vozovce. Nachází se například na těchto adresách:

Ulice Jana Zajíce 40, Kamenická/U Akademie, Veletržní 57, Františka Křižíka/Skalecká, Na Ovčinách, Heřmanova 20, Janovského/Šternberkova, U Smaltovny/Šternberkova, Bubenská 7, Ortenovo náměstí 17, Jankovcova 49 nebo Strojnická 9

„Snahou je vyjít vstříc motoristům ze všech kategorií – řidičům aut nebudou vadit skútry zaparkované mezi auty, a řidiči skútrů budou mít své vyhrazené místo, kam by se auto nevešlo. Dojde hlavně k chytrému a efektivnímu využití prostoru,“ slibuje si od projektu David Beška z BeRideru, služby, která v hlavní sezoně denně eviduje téměř dva tisíce jízd na svých skútrech.

Mezi sdílené prostředky, které dle loňského průzkumu společnosti Median pro Technickou správu komunikací využívá více než šestina Pražanů, patří i sdílená kola pod značkou Rekola či Nextbike. Tyto služby Praha už dříve integrovala do systému městské hromadné dopravy – držitelé karty Lítačka mohou tato sdílená kola využívat každý den po dobu patnácti minut zdarma.

„Věříme, že se letos budeme opět pravidelně pohybovat nad sto tisíci jízdami měsíčně v sezoně,” říká Jan Střecha z bikesharingu Rekola.

Přečtěte si také velký rozhovor se zakladatelem Rekol Vítem Ježkem: