Praha změnila projekt na turnikety, přijdou už jen na 1,5 miliardy
Roční náklady na provoz turniketů by po jejich spuštění měly přesáhnout 100 milionů korun. Roční příjmy z jízdného by se po spuštění podle studie měly zvýšit minimálně o 335 milionů korun. Loni podnik na jízdném včetně pokut vybral 4,46 miliardy korun, od hlavního města získal 11,426 miliardy korun, další stovky milionů korun obdržel z evropských fondů na některé investice. Pokud bude město s projektem turniketů souhlasit, začal by se příští rok připravovat. Jeho budování by začalo v roce 2013, spuštění se předpokládá v roce 2015.
Rozdíl mezi původně předpokládanými náklady na projekt a současným propočtem vysvětluje mluvčí podniku Ilona Vysoudilová poklesem cen technologií i stavebních prací. Podnik si ale bude muset půjčit a doufá, že by se město za plánovaný úvěr zaručilo.
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si od turniketů slibuje zvýšení bezpečnosti a tržeb z jízdného. Do metra by se tak nedostali bezdomovci a „problematické osoby“, na nulu by v metru klesl počet černých pasažérů. Revizoři by se tak podle Vysoudilové mohli přesunout do autobusů a tramvají.
Mohla by se pak snížit také dotace, kterou město ročně dopravnímu podniku přiděluje. Podle studie, kterou stejně jako u původního projektu vypracovala společnost Deloitte, se počet černých pasažérů v metru pohybuje mezi osmi a 11 procenty. V povrchové dopravě jezdí načerno 11 až 13 procent lidí.
Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V případě přeplnění přepravního prostoru nebo výpadku elektrického proudu by se automaticky otevřely.
V turniketech by měla běžně fungovat karty opencard i sms jízdenky. Navíc by se místo současných papírových jízdenek prodávaly takzvané bezkontaktní čipové jízdenky. Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.
DPP vyhlásil v říjnu 2009 výběrové řízení na zhotovitele turniketů. Tendr byl ale kvůli nedostatku peněz loni pozastaven. Záměr se stal také předmětem předvolební kampaně před loňskými komunálními volbami, proti turniketům vznikla i petice, kterou zorganizovalo sdružení Pražané a Pražanky za MHD. Původně se počítalo s návratností za pět let, někteří opoziční zastupitelé ale tyto propočty zpochybňovali.