Pražské letiště otevírá hlavní dráhu, rekonstrukce stála půl miliardy

Rekonstrukce pražského letiště

Rekonstrukce pražského letiště Zdroj: E15 Stepan Bruner

Během rekonstrukce se provoz soustředil na dráhu 12-30
Provoz na vedlejší dráze pražského letiště
Airbus A320 ČSA přistává na pražském letišti
Provoz během rekonstrukce letiště nabídl nevšední úhly pohledu
Airbus A320 aerolinek Wizzair opouští Prahu, na pozadí hangáry ČSA a ABS Jets
9
Fotogalerie
Hlavní ranvej pražského letiště Václava Havla se po roce a půl oprav vrací do provozu. Na dráze budou nyní moci přistávat i největší letadla současnosti.

První fáze opravy proběhla loni v létě, za tři měsíce stihli stavaři vyměnit povrch asi na kilometru dráhy. Rekonstrukce zbývajících skoro tří kilometrů začala 15. května. Hlavní ranvej byla bez větší rekonstrukce v provozu od roku 1963, pravidelné jarní a podzimní opravy, trvající obvykle 14 dní, už nestačily.

V rámci oprav byly vyměněny odvodňovací kanálky, elektrické rozvody či zabezpečovací zařízení. Především ale dráha dostala nový povrch, díky kterému na ní nyní mohou dlouhodobě přistávat největší letadla světa včetně Airbus A380. Vedení letiště odhaduje, že dráha bude další generální opravu potřebovat za 30 až 40 let.

O zakázku na rekonstrukci se podělily firmy Skanska a Strabag. Obě firmy dohromady inkasují 520 milionů korun. Letiště předpokládalo, že za opravy zaplatí o 200 milionů více. „Ukázalo se, že i nadále trvá významná stagnace stavebních aktivit, což nám nahrálo,“ uvedl před zahájením rekonstrukce pro E15 ředitel letiště Jiří Pos.

Během rekonstrukce hlavní dráhy přistávala letedla na kolmou ranvej. Na ní ale letadla nalétávají přes centrum Prahy či přes Kladno a další obce. Letiště se proto s dotčenými obcemi dohodlo na finanční kompenzaci za zvýšený hluk zaplatilo řádově miliony korun. Díky nižším nákladům na rekonstrukci se také zkrátila doba opravy z původně plánovaných tří na dva roky.

Do šesti let vznikne paralelní dráha

Opravou hlavní dráhy ale rozvoj letiště nekončí. Český aeroholding chystá projekt výstavby paralelní dráhy, což navýší kapacitu letiště ze současných 46 na 72 vzletů a přistání za hodinu a vyřeší problém s používáním vedlejší dráhy, jejíž provoz hlukem obtěžuje oko 200 tisíc lidí.

Paralelní dráha měla být podle původního plánu dokončena již v roce 2010. Stavbu ale zkomplikovalo zdlouhavé vyjednávání s investiční skupinou Penta, vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí.

Po řadě dalších odkladů nyní Aeroholding plánuje, že ranvej otevře v roce 2018 nebo 2019. Nyní pracuje na projektové dokumentaci, projektanti musí ještě získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Souhlas od ministerstva životního prostřední získalo letiště už v roce 2011, zahrnuje ale 71 podmínek.