Pražské letiště pomýšlí na více peněz z obchodů a taxi. Vypíše tendry

Šance. Blížící se konec smluv hodlá Aeroholding využít. Tendr na taxislužbu chce vypsat ještě letos.

Šance. Blížící se konec smluv hodlá Aeroholding využít. Tendr na taxislužbu chce vypsat ještě letos. Zdroj: profimedia

Smlouvy pražského letiště s důležitými obchodními partnery brzy vyprší, což dá podniku po letech příležitost otevřít vrata konkurenci. V příštích letech podnik vypíše dva mezinárodní tendry na pronájem Duty Free Shopů.

První na řadě bude taxislužba, na kterou chce letiště vypsat tendr ještě letos. „Zatím jsme firmy požádali o potřebné informace, pak vypíšeme soutěž,“ řekl šéf mateřského Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Dá se přitom čekat, že o lukrativní letištní štafly se strhne mela, dlouhodobě o ně projevuje zájem například Tick Tack podnikatele Radima Jančury.

Letiště chce vybrat dvě firmy na pět let, dnes spolupracuje s AAA Radiotaxi a Fix Taxi. Cílem je vyšší výnos pro letiště a nejvyšší možná kvalita pro cestující. Soutěž zřejmě bude mít podobu elektronické aukce, stejně už loni letiště vybralo provozovatele směnáren, firmu Interchange.

Podobně důležité budou pro letiště soutěže, ze kterých vzejdou provozovatelé Duty Free Shopů (DFS). Předpokládáme, že získáme až o 200 milionů vyšší výnos na roční bázi,“ uvedl Řehoř. Podle něj jsou stávající nájmy o 15 až 20 procent nižší, než je běžné na západoevropských letištích.

ŘLP jedná o koupi budov
Letiště hodlá v nejbližší době provést inventuru všech nemovitostí a volných komerčních ploch. Probíhají například jednání mezi mateřským Aeroholdingem a Řízením letového provozu o odkoupení některých budov u Terminálu 3. ŘLP by si zde chtělo zřídit kampus pro klienty své letecké školy.

Zajímavé bude rovněž rozhodování o využití sídelní budovy APC, která se vyprazdňuje. ČSA se stěhují jinam a i šéf Aeroholdingu Řehoř už tráví většinu času v kancelářích přímo v terminálu s výhledem na ranvej.

Na pražském letišti aktuálně působí dva velcí provozovatelé bezcelních obchodů. Dufry má devět provozoven, dalších 17 má Lagardere Duty Free.

První mezinárodní tendr by se měl uskutečnit už v příštím roce, druhý o dva roky později. Výnosy z taxislužby i DFS letiště považuje za obchodní tajemství a nesděluje je. Z komerčních aktivit tohoto typu, včetně například pronájmu restaurací, má ročně celkové výnosy přes 1,1 miliardy korun.

Další růst výnosů má zajistit mimo jiné spolupráce s francouzskou firmou ADPI ze skupiny Aéroports de Paris. Ta má pomoci přeměnit Letiště Václava Havla na takzvané Airport City, podrobnosti budou představeny na podzim.