Přesun výpravčích zastaví proud miliard do Českých drah

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Slama

Českou železnici čeká 1. září velký třesk. Nejviditelnější změnou bude přesun zhruba 9500 železničářů z Českých drah (ČD) pod křídla státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Zaměstnavatele hromadně změní lidé, kteří se starají o provoz na dráze, tedy výpravčí, dispečeři, výhybkáři, hradlaři, hláskaři, závoráři, signalisté a staniční dělníci.

Celá dlouho plánovaná a vládou schválená akce je podle úředních plánovačů dalším krokem v transformaci železnice směrem k otevřenému trhu. Striktní oddělení dopravců od správce provozu a infrastruktury má ulehčit vstup konkurence na české koleje. Nejde však jen o přesun lidí, celá akce také zásadně změní miliardové penězovody mezi oběma podniky, což může významně ovlivnit jejich hospodaření.

České dráhy řadu let posílají správě železnic faktury za služby takzvané živé dopravní cesty. Jen loni takto dráhy inkasovaly 5,2 miliardy korun. A zatímco dráhy tvrdí, že pro ně je převod provozních zaměstnanců hospodářsky neutrální a fakturovaná částka odpovídá přesně nákladům, správa železnic si od něj slibuje úsporu až několika stovek milionů korun.

Nižší mají být hlavně režijní náklady, snadnější bude i propouštění kvůli automatizaci provozu. „Hlavně ale nad tím vším bude mít SŽDC konečně skutečnou kontrolu. Dozvíme se, kolik stojí jednotlivé činnosti, dráhy nám to vždy účtovaly pouze jako celek,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Vyvstává tak podezření, že platby za živou cestu byly ze strany ČD nadsazené. Pravda se ale ukáže až v hospodářských výsledcích obou firem.

Dráhy přitom musejí počítat v brzké době s pravděpodobným snížením dalších tržeb. Ministr financí hodlá například omezit dotace státu na regionální vlaky o 600 milionů korun, méně peněz půjde i na rychlíky. Dráhy si pomáhají mimo jiné prodejem nemovitostí, za které loni utržily necelých 400 milionů korun. Podobnou sumu dostanou i nyní od SŽDC za nářadí, počítače a další pomůcky příslušníků živé dopravní cesty.

To je ale jen zlomek peněz, které dráhy inkasovaly od SŽDC v roce 2008. Tehdy správa převzala éči o koleje včetně nemovitostí a deset tisíc zaměstnanců, tedy takzvanou mrtvou dopravní cestu. Dráhy za to dostaly 12 miliard korun, jejichž část využily na platy místo na obnovu vozidel. Transakce se dočkala velké kritiky ze strany konkurence i Nejvyššího kontrolního úřadu.

Kolář: Správa dá novým lidem stejné podmínky jako dráhy

Dlouholetý náměstek šéfa Českých drah Jiří Kolář je hlavní postavou celé personální transakce, která se na železnici odehraje počátkem září. Za dráhy o převodu vyjednával, zároveň je sám jeho součástí.

* E15: Jaká je nálada mezi vašimi podřízenými, těší se do SŽDC?

Každá podobná změna vyvolává v lidech určité otazníky, i když jde o administrativní změnu a kolegové budou vykonávat nadále svou práci. Za prioritu proto považuji zajištění klidných podmínek pro přechod a vyloučení jakýchkoli stresových situací. Důležité je především zachování bezpečnosti lidí a provozu na dráze.

* E15: Neobáváte se, že SŽDC část převedených lidí propustí?

Určitě bude dále probíhat racionalizace v řízení provozu a budou pokračovat investice do moderních zabezpečovacích systémů, které snižují požadavek na lidskou práci. Tímto procesem jsme ale procházeli již před rozdělením Českých drah a Správy železniční dopravní cesty i v době, kdy jsme byli partnery SŽDC v rámci ČD. Jsem přesvědčen, že kvalitní odborníci se ani přes průběžnou racionalizaci o své uplatnění bát nemusejí.

* E15: Změní se nějak pracovní a mzdové podmínky „živé dopravní cesty“?

Memorandum podepsané na půdě ministerstva dopravy zajišťuje zaměstnancům stejné podmínky, jako měli u ČD.

* E15: Nemáte strach z nepřátelského přijetí v SŽDC?

Ne. Podstatná část kolegů, která dnes pracuje v SŽDC, patřila mezi spolupracovníky před transformací a i poté jsme byli v úzkém kontaktu. Na železnici to jinak nejde. Nepřátelství podle mě do profesionálních vztahů na dráze nepatří. Negativně by se to promítlo do kvality služeb.

* E15: Spekuluje se o vašem nástupu do čela SŽDC. Vzal byste ten post?

Předpokládám, že se stanu členem týmu, který vede SŽDC, a využiji zde zkušenosti z oblasti řízení provozu české železnice.

Postup transformace české železnice:

1. leden 1993 – rozdělením Československých státních drah vzniká státní organizace České dráhy
1. leden 2003 – rozdělením státní organizace České dráhy vzniká akciová společnost České dráhy, státní organizace Správa železniční dopravní cesty a nezávislá Drážní inspekce
1. prosinec 2007 – odštěpením od akciové společnosti České dráhy vzniká samostatná dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo, přebírá 13 tisíc zaměstnanců
1. červenec 2008 – Správa železniční dopravní cesty, která dosud fungovala především jako investor do tratí, přebírá od Českých drah péči o koleje a deset tisíc zaměstnanců. Dráhy inkasují 12 miliard korun
1. září 2011 – Správa železniční dopravní cesty přebere od Českých drah 9500 zaměstnanců, kteří se starají o provoz na kolejích. Dráhy inkasují 400 milionů korun, zůstáne jim zhruba 16 tisíc zaměstnanců

Pejša: Pokud stát omezí dotace, znovu zastavíme vlaky

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša tvrdí, že atmosféra mezi železničáři je klidná. To se prý ale změní, pokud stát do konce září neustoupí od plánovaného snížení dotací pro železnici. Pak vypukne stávka, hrozí Pejša.

* E15: Neobáváte se, že vedení SŽDC bude chtít část převedených lidí propustit?

Převedené lidi nelze propustit bez zavedení další automatizace při řízení provozu, takže jakékoli snižování zaměstnanců v řízení provozu je možné jen při investování do nových technologií.

* E15: Zachovají si stejné mzdy a výhody, jako mají nyní na dráze? SŽDC má kolektivní smlouvu na tři roky, je tam prostor pro nějaké jednání?

Všichni očekávají, kdy dojde k podpisu páté změny kolektivní smlouvy SŽDC, která zajišťuje od 1. ledna 2012 vyrovnání podmínek vyplývajících z dosavadní kolektivní smlouvy ČD. Zatím podepsalo tuto změnu Odborové sdružení železničářů, zaměstnavatel i Unie železničních zaměstnanců. Chybí podpis odborového svazu SOSAD vedeného Jaromírem Duškem. Doufáme, že i tento svaz pochopí výhodnost pátého dodatku a přechod k SŽDC proběhne v této oblasti klidně. Pokud všechny zúčastněné strany dodrží závazky podepsané v memorandu, měl by být přechod klidný.

* E15: Jaký další krok po převodu živé cesty by měl podle vás následovat?

Problémem je návrh státního rozpočtu na rok 2012, který nezajišťuje dostatek financí na dopravní infrastrukturu. Zároveň je nutné si uvědomit, že pokud bude stát krátit svůj příspěvek na dálkovou a regionální osobní železniční dopravu, budou chybět peníze i na SŽDC. Doufáme, že dojde k dohodě o financování železniční dopravy do konce září.

* E15: A když k dohodě nedojde?

Pak bychom museli ukázat cestujícím, jak vypadá republika bez železniční dopravy. Ta stávka by byla zcela určitě delší než 24 hodin, jako byla 16. června.

Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě v kategorii zpravodajství.