Převod nádraží má zelenou, schválila ho dozorčí rada Českých drah

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Euro Martin Pinkas

Plán obřího převodu nádražních budov z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty nabyl dnes po letech tahanic konkrétních obrysů. Na svém zasedání jej schválila dozorčí rada ČD, což je pro uskutečnění transakce klíčové. Do majetku správy železnic tak přejde na 1500 nemovitostí, z toho je zhruba tisícovka nádražních budov.

Cena byla stanovena posudkem auditorské společnosti PricewaterhouseCoopers a činí 3,31 miliardy. Ministerstvo dopravy krok považuje za završení transformace české železnice s tím, že České dráhy se budou moci naplno věnovat svému hlavnímu poslání, tedy provozování vlaků. Správa železniční dopravní cesty se zase bude moci naplno vrhnout na rekonstrukci často zdevastovaných nádraží, počítá přitom s pomocí evropských fondů.

Jen letos by železničáři do nejhůře postižených budov chtěli nalít miliardu. Převod nádraží už schválila vláda a v pozici valné hromady jej v únoru odsouhlasil i řídící výbor ČD. Výbor se ale nezabýval konkrétními parametry transakce, pouze si vymínil, že převod musí být pro dráhy výhodný. Podle mluvčího drah Radka Joklíka se k transakci ještě vrátí. Teprve poté dráhy zveřejní přesné datum převodu.

Plány přitom dlouhodobě provázejí spory, a to především o cenu. Například odbory tvrdí, že je příliš nízká a nedá se ani přesně určit. Dráhy totiž použily k určení ceny takzvanou výnosovou metodu, není ale přitom jasné, kolik budou dopravci za užití nádraží platit na takzvaném ošlapném. I proto dnes zástupci odborů v radě hlasovali proti.

Cenu nedávno zpochybnil i realitní magnát Radovan Vítek, když drahám za nádraží nabídl čtyři miliardy. Přišel ale zkrátka. „Nechceme privatizaci železniční infrastruktury. Nádraží mají sloužit veřejnosti a musí být za rovných podmínek přístupná všem dopravcům. To garantuje jedině stát,“ uvedl předseda dozorčí rady a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Jádrem všech sporů je především pražské hlavní nádraží, kde není dosud vyřešena otázka další spolupráce s firmou Grandi Stazioni. Diskuse se vedou i o ceně, neboť původní odhad k „hlaváku“ byl nižší než 200 milionů korun. Podle dvou zdrojů E15.cz se nakonec cena zvedla na 1,2 miliardy, celková suma za převod se ale nezměnila, tudíž musela u ostatních nádraží klesnout.