Převod nádraží má zelenou, schválila ho dozorčí rada Českých drah

Cena byla stanovena posudkem auditorské společnosti PricewaterhouseCoopers a činí 3,31 miliardy. Ministerstvo dopravy krok považuje za završení transformace české železnice s tím, že České dráhy se budou moci naplno věnovat svému hlavnímu poslání, tedy provozování vlaků. Správa železniční dopravní cesty se zase bude moci naplno vrhnout na rekonstrukci často zdevastovaných nádraží, počítá přitom s pomocí evropských fondů.
Jen letos by železničáři do nejhůře postižených budov chtěli nalít miliardu. Převod nádraží už schválila vláda a v pozici valné hromady jej v únoru odsouhlasil i řídící výbor ČD. Výbor se ale nezabýval konkrétními parametry transakce, pouze si vymínil, že převod musí být pro dráhy výhodný. Podle mluvčího drah Radka Joklíka se k transakci ještě vrátí. Teprve poté dráhy zveřejní přesné datum převodu.
Plány přitom dlouhodobě provázejí spory, a to především o cenu. Například odbory tvrdí, že je příliš nízká a nedá se ani přesně určit. Dráhy totiž použily k určení ceny takzvanou výnosovou metodu, není ale přitom jasné, kolik budou dopravci za užití nádraží platit na takzvaném ošlapném. I proto dnes zástupci odborů v radě hlasovali proti.
Cenu nedávno zpochybnil i realitní magnát Radovan Vítek, když drahám za nádraží nabídl čtyři miliardy. Přišel ale zkrátka. „Nechceme privatizaci železniční infrastruktury. Nádraží mají sloužit veřejnosti a musí být za rovných podmínek přístupná všem dopravcům. To garantuje jedině stát,“ uvedl předseda dozorčí rady a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.
Jádrem všech sporů je především pražské hlavní nádraží, kde není dosud vyřešena otázka další spolupráce s firmou Grandi Stazioni. Diskuse se vedou i o ceně, neboť původní odhad k „hlaváku“ byl nižší než 200 milionů korun. Podle dvou zdrojů E15.cz se nakonec cena zvedla na 1,2 miliardy, celková suma za převod se ale nezměnila, tudíž musela u ostatních nádraží klesnout.