Příjmy aerolinek z poplatků rostou. Od roku 2007 o 1200 procent

Přednostní odbavení zavazadel, jídlo na palubě, možnost si vybrat sedadlo, ale i věrnostní programy, pronájem automobilu nebo rezervace hotelu. To jsou některé ze služeb, kterými si letecké společnosti vylepšují finanční situaci. Jak odhaluje studie IdeaWorks Company, v poslední době nejde o malé částky.
Zatímco před sedmi lety objem peněz z poplatků dosahoval 2,45 miliardy dolarů, loni si aerolinky připsaly rekordní sumu 31,5 miliardy dolarů. V roce 2007 své doplňkové příjmy odhalilo 23 leteckých společností, za loňský rok jich bylo už 59.
Zdaleka nejvíc na poplatcích vydělal americký dopravce United Airlines, který si přišel na 5,7 miliardy dolarů. Na druhé místo se vyšplhala společnost Delta Air Lines (2,53 miliardy dolarů) následovaná firmou American Airlines, která si ještě před spojením s US Airways přišla díky poplatkům na 2,08 miliardy. Celkově desítka dopravců nejvíce vydělávajících na poplatcích získala v roce 2013 více než 20 miliard dolarů.
Kdo nejvíc vydělal na poplatcích | |
---|---|
Dopravce | Příjmy z poplatků z roce 2013 (v miliardách dolarů) |
United Airlines | 5,7 |
Delta Air Lines | 2,53 |
American Airlines (před spojením s US Airways) | 2,08 |
Air France / KLM | 1,71 |
Ryanair Holdings | 1,69 |
Southwest Airlines | 1,62 |
easyJet | 1,39 |
Lufthansa Group | 1,28 |
Qantas Airways | 1,27 |
US Airways (před spojením s American Airlines) | 1,1 |
Významný zdroj příjmů
„Zatímco v minulosti byly zmiňované vedlejší příjmy považovány za něco revolučního,“ vysvětlil prezident IdeaWorks Jay Sorensen, „nyní lze pozorovat, že je letecké společnosti pochopily jako běžnou a dobře vydělávající součást byznysu.“
Pro některé dopravce se poplatky staly dokonce životně důležitým zdrojem financí. Příkladem je třeba americký nízkonákladový dopravce Spirit Airlines, který by bez poplatků přišel o více než 38 procent svých příjmů. Pokud by poplatky v letecké dopravě neexistovaly, letecký byznys by byl pravděpodobně v daleko horší hospodářské situaci, podotkl v této souvislosti web marketwatch.
Poplatky navíc rostou mnohem rychleji než ceny samotných letenek, které se od roku 2007 zvýšily v průměru jen o čtyři procenta, jak poznamenává web foxnews.com.
„Co začalo jako pramínek, se rozrostlo v povodeň,“ komentoval Sorensen. „Na trhu je přitom ještě dostatečný prostor pro další růst,“ dodal.