Přímé lety Praha–New York jsou zpět. Ale jen na léto. Byznysu chybí celoroční spojení

Boeing 767 Delta Airlines na letišti v Praze

Boeing 767 Delta Airlines na letišti v Praze Zdroj: E15 Stepan Bruner

Letiště Praha vedené Jiřím Posem vyjednává o prodloužení spoje na celoroční.
Pražské letiště postrádá celoroční přímé spojení s New Yorkem od roku 2011.
Boeing 767 Delta Airlines v Praze.
4
Fotogalerie

Prahu a New York spojí první přímý let od vypuknutí pandemie. Ve čtvrtek 26. května večer odstartoval Boeing 767-300 v barvách amerického dopravce Delta Airlines z mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho, na Ruzyni má dosednout v pátek před polednem, tedy asi po devíti hodinách letu. Restart sezonních letů, které skončí s 5. zářím, je dobrou zprávou pro turisty. Na rozdíl od řady letišť v okolních zemích však Česko dlouhodobě – od roku 2011 – postrádá celoroční přímé spojení s americkou metropolí i celými Spojenými státy, což výrazně omezuje potenciál pro rozvíjení spolupráce tuzemského byznysu v zámoří.

Historie pravidelného přímého spojení Prahy s New Yorkem od jeho první až po dosud poslední linku pokrývá tři čtvrtě století. První pravidelný let se uskutečnil v červnu roku 1946. Tehdy ho zajišťovala společnost Pan Am využívající stroj Lockheed Constellation L-049. Do New Yorku létaly například i České aerolinie, poprvé v roce 1970, naposledy v roce 2009.

Koncem léta 2019 to byly Boeingy 767-300 aerolinek Delta Air Lines a United Airlines, které dopravily poslední cestující mezi Letištěm Václava Havla a letišti JFK a Newark. Ani tato spojení před příchodem pandemie však nebyla celoroční, jednalo se „jen“ o sezonní linky. Poslední celoroční přímé spojení měla Praha v roce 2011.

Prestiž pro letiště i Prahu

„Pro byznys je důležité, aby se jednalo o celoročně provozované spojení. Sezonní provoz linky ukazuje, že se jedná o turistickou poptávku. Pro velká města z hlediska sídel firem nebo mezinárodních organizací je důležité, zda jejich letiště má pravidelné letecké spojení s významnými globálními městy, jako jsou New York, Londýn či Tokio. Čím je lepší konektivita s tímto typem měst, tím roste i význam letiště,“ říká expert na leteckou dopravu Tomáš Hampl z portálu Airways.cz.

Negativní dopad absence celoročního spojení na byznys je jednoznačný, popisují zástupci oslovených českých firem. „Do New Yorku létáme minimálně jednou měsíčně, spíše častěji. Přímé spojení by pro nás bylo zásadní. Nejde ani tak o finanční úsporu, je to mnohem více otázka času a prestiže. Počítám, že s přímou linkou bychom měsíčně ušetřili na cestách deset až dvacet hodin času. A nemuseli bychom našim obchodním partnerům vysvětlovat, proč musejí do Prahy létat přes Vídeň,“ říká spoluzakladatel startupu Sharry Josef Šachta. Český startup se specializuje na chytré platformy a digitální systémy, které fungují nejen v supermoderním mrakodrapu One Vanderbilt, ale i v desítkách dalších výškových budov na Manhattanu.

Podobně hovoří i jednatelka nábytkářské společnosti Egoé Barbora Očenášková. „Svou první pobočku ve Spojených státech rozvíjíme teprve od loňského roku, o to častěji se mezi ní a Prahou pohybujeme. Celoroční spojení by nám ušetřilo mnoho času i peněz,“ domnívá se.

Egoé bude vystavovat na blížícím se veletrhu NeoCon v Chicagu, jedné z největších designových událostí v Severní Americe. Spolupracuje přitom s agenturou CzechTrade. Přímou linku z Prahy právě do Chicaga plánovala aerolinka American Airlines na léto 2020, kvůli pandemii ji ale nezrealizovala. „Dopravit na veletrh vzorky je tak pro naše klienty velmi problematické, doprava se extrémně prodražuje,“ uvádí ředitel služeb pro exportéry v CzechTrade Jan Kubata.

Očima guvernéra: Hodnota koruny

Video placeholde
Očima guvernéra: Hodnota koruny • Videohub

CzechTrade má spolu s CzechInvestem kancelář v New Yorku, další novou kancelář bude nyní otevírat v texaském Austinu. „Nekomfort spojený s jedním či více přestupy je pro byznysovou komunitu obrovský a má zásadní dopad. V USA jsem dlouho působil a mohu potvrdit, že přímé linky zvyšují atraktivitu lokality pro rozvíjení obchodu mnohonásobně,“ dodává Kubata.

Cestující teď více stojí o pohodlí

Pandemie donutila mnohé firmy přesunout schůzky z kanceláří do online prostoru. Nejen z dat cestovní společnosti Asiana ovšem vyplývá, že se podniky postupně vracejí k tradiční formě schůzek. Letos zatím meziročně posílila frekvence firemních cest na dvojnásobek a každým měsícem vzrůstá asi o patnáct procent, uvedla společnost provozující letenkový portál Letuška.cz. Firmy zároveň častěji sahají po byznysových a prvních třídách.

„Častěji než dřív teď volí kvalitní cestovní podmínky. Počet prodaných letenek je sice nižší než před covidem, ale finanční prostředky jsou více soustředěny do pohodlí. Nejčastěji tato místa kupují firmy pro lety do USA nebo do Asie,“ říká ředitel portálu Josef Trejbal.

Rostoucí poptávkou po létání argumentují i zástupci Letiště Praha při vyjednávání s leteckými společnostmi o prodloužení přímého spojení s New Yorkem na celoroční. „Zároveň jednáme o obnově dalších přímých spojení se Severní Amerikou, která byla k dispozici před pandemií,“ uvádí mluvčí letiště Klára Divíšková.

Jedná se například o linku United Airlines na letiště Newark nebo o již zmíněnou linku American Airlines do Philadelphie a Chicaga, která byla ohlášena na léto 2020, aerolinky ji ale kvůli pandemii nezahájily. „Ruzyně“ také jedná o obnově někdejších linek do Montrealu, které nabízely společnosti Air Transat a Air Canada. Linku do New Yorku před příchodem pandemie ročně využily tisíce Čechů.