Příprava projektu rozšíření vodochodského letiště je pozastavená

Letiště Vodochody spolu s přilehlou továrnou Aero

Letiště Vodochody spolu s přilehlou továrnou Aero Zdroj: DeeMusil, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Příprava projektu rozšíření vodochodského letiště je pozastavená. Letiště čeká na výsledek soudu s ministerstvem životního prostředí kvůli zrušení kladného posudku vlivu na životní prostředí (EIA). Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil. Spis se k pražskému soudu vrátil 19. června, termín jednání zatím není určený.

Podle ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura to rozšíření letiště odsune minimálně o tři až čtyři roky. Letiště nemůže získat územní rozhodnutí a stavební povolení ke stavbě letiště, dokud nebude mít platný posudek EIA. Ten už dříve získalo, ale loni ho ministerstvo zrušilo. Letiště tento postup ministerstva považovalo za nezákonný, a proto ho zažalovalo.

Pražský městský soud se případem nechtěl zabývat, ale podle Nejvyššího správního soudu by tento postup byl neslučitelný se základními pravidly demokratického státu, kdy by se letiště nemohlo bránit rozhodnutí správního orgánu. „Příprava projektu je nyní pozastavená. Nejhorší na tom je, že my ani po osobních jednáních na ministerstvu nevíme, jak postupovat dál,“ řekl Kačur.

Jakýkoliv postup ohledně získání stanoviska EIA poté, co již jednou vydané stanovisko EIA ministerstvo jednostranně zrušilo, mohou podle Kačura napadnout odpůrci projektu, což jsou například některé obce z okolí letiště. „Legislativa s takovým případem nepočítá, takže ministerstvo bude mít problém najít postup, který bude v souladu se zákonem o EIA,“ dodává ředitel.

Rozšířené letiště mělo začít fungovat v roce 2016. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero ovládané firmou Penta. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun.

Šestileté tahanice

Na ministerstvo životního prostředí se Letiště Vodochody se svým záměrem obrátilo v únoru 2009. Úřad po čtyřletém prověřování vydal kladný posudek, který obsahoval přes 120 podmínek, jež musí investor splnit. Plnění je součástí připravovaného projektu. Šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 a omezení pro noční lety.

Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře znovu prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.