Přípravy mýta: řídící výbor posílí, koalice se neshodla na přechodném období

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: Jan Rash/Euro

Koalice se shodla na postupu přípravy vypsání soutěže na provozovatele mýta. Posílí pravomoci řídícího výboru a bude hledat mýtného manažera, který jí pomůže připravit podklady pro vypsání tendru. Zbývá ještě dořešit poslední zásadní bod, kterým je dálka přechodného období, během něhož se bude mýtné vybírat nadále prostřednictvím mýtných bran. Ministerstvo dopravy trvá na pěti letech, koaliční partneři požadují tři roky.

„Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány.

Během té doby má ministerstvo vypsat hlavní, technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran, nebo satelitní technologií, či jejich kombinací.

Zkrácení přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou v počátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran. Během krátkého období pak nebude dost prostoru pro pokrytí těchto počátečních nákladů, což by mohlo některé tyto uchazeče odradit, míní ministr.

Kapsch a subdodavatelé mají z mýta pětinu
Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částí silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu se společností Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 tisíc kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 160 milionů korun. Kapschi a jeho subdodavatelům náleží z vybraných peněz zhruba pětina.

Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídícího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídícím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhé a třetí třídy vyplatí.

S rozšiřováním mýtného na silnice nižších kategorií, jako způsobu řešení objíždění zpoplatněných dálnic, ministerstvo dopravy nesouhlasí. Podle Ťoka existují jiné účinnější metody, jako je například využívání zákazových značek. Rozšířit zpoplatnění na silnice druhé a třetí třídy požadují zejména lidé z koaliční ČSSD.

Krok zpět

Problematikou přípravy mýtného tendru se bude ve čtvrtek zabývat vláda. Vypsání výběrového řízení na mýtného manažera představuje v přípravách tendru krok zpět o více než rok. Obdobnou soutěž totiž vypsal už Ťokův předchůdce Antonín Prachař (ANO), nový šéf resortu ji ale na sklonku loňského roku zrušil, protože byla podle něj vypsána špatně. Přes půl roku se pak ministerstvo dopravy snažilo služby mýtného manažera zajistit vlastními silami s pomocí externích expertů.