Problémy s plzeňskými tramvajemi nekončí, Praha hlásí další závady

15T Forcity

15T Forcity

Peripetie kolem pražské zakázky na tramvaje 15T ForCity od plzeňské Škody Transportation pokračují. Na tramvajích se totiž objevují další závady, které zvyšují náklady na provoz, a kvůli kterým jsou vozy velmi nespolehlivé. Vyplývá to z analýzy techniků pražského Dopravního podniku (DPP), na kterou upozornil časopis Týden.

S problémy se potýkaly již první dodávané soupravy, kdy šlo zejména o vady brzd či zavěšení kol. A nyní přibývají nové - praskající okna, problémy s klimatizací a odvodněním střechy, špatné těžiště pantografu nebo korodující podvozky, tvrdí zaměstnanci v expertize, kterou předali generálnímu ředitelství DPP.

Vedení podniku podle Týdne uvedené závady nejprve bagatelizovalo, nakonec ale existenci některých v analýze vyjmenovaných problémů připustilo. „Jednotlivé problémy se daří řešit,“ řekl Týdnu mluvčí přepravce Jiří Štábl.

Zaměstnanci podniku přesto doporučují pozastavení nákupu dalších souprav. „Nízká spolehlivost komponentů vede k extrémní nespolehlivosti tramvají Škoda 15T,“ stojí v analýze. Například opotřebení kol těchto tramvají je podle zprávy několikanásobně vyšší než u jiných souprav. „Časté výměny kol znamenají vysoké náklady na provoz,“ uvádí dokument s tím, že provozní náklady pouze na kola jsou odhadnuty na dvě miliardy korun v případě dvacetiletého provozu.

Průšvih podle Týdne potvrzuje i bývalý radní za TOP 09 Jan Vašíček, který byl členem dozorčí rady podniku. „Je to malér. Šílené. Že někdo objedná tramvaje za devatenáct miliard, aniž by byly vyprojektované a nakreslené, tedy bez zkušebních vozů, je do nebe volající,“ řekl Týdnu.

Praha o závadách a jejich řešení s plzeňskou Škodou průběžně jedná. „Byla projednána možnost provedení takzvané modularity tramvaje typu 15T ForCity. Modularitou se rozumí možnost přestavby v současné době tříčlánkové tramvaje na dvoučlánkovou nebo čtyřčlánkovou,“ stojí v oficiálním zápisu Dopravního podniku z ledna letošního roku.

Praha si tramvají ForCity 15T objednala v roce 2006 pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) celkem 250 za 19,2 miliardy korun. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun. To se později pro zadluženého dopravce ukázalo jako příliš velké sousto, hovořilo se dokonce i o krachu DPP. Nakonec došlo k dohodě, že při zachování původní ceny kontraktu se prodlouží splátky tramvají - Praha soupravy odebere mezi lety 2015 až 2018, platit bude ale až do roku 2022. Ročně tak uhradí pouze polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Obě strany se také dohodly na lepší výbavě, například na klimatizaci či wi-fi připojení.