Prodej jízdních kol zůstal navzdory vyšším cenám na loňské úrovni

průběh stávky dopravy v Praze

průběh stávky dopravy v Praze Zdroj: Anna Vackova, E15

Prodej jízdních kol letos v Česku navzdory růstu jejich cen i nezvykle dlouhému období tropických veder neklesl, za celý rok 2015 by si Češi podle předpokladů měli pořídit přibližně 350 tisíc bicyklů. Prodej jízdních kol je na úrovni roku 2014, ohodnotil vývoj prezident Asociace specializovaných prodejců kol Petr Kohoutek.

„Letos jsme nezaznamenali žádné výrazné negativní faktory. Dokonce i v době extrémních veder se kola prodávala, i když byl pokles oproti stejnému období loňského roku,“ uvedl Kohoutek. Prodeji kol letos přálo teplé jarní počasí a příznivý byl také začátek léta. Čechy od nákupu nových bicyklů podle Kohoutka nedoradily ani vyšší ceny, které vzrostly kvůli slabé koruně. „Letošní modely jízdních kol měly ve srovnání s rokem 2014 cenu vyšší o pět až deset procent,“ podotkl Kohoutek.

Struktura prodaných kol se ve srovnání s loňskem příliš nezměnila. V kategorii horských kol se podle Kohoutka prodávají prakticky už jen devětadvacetipalcové modely a původní šestadvacetipalcové bicykly stojí na okraji zájmu zákazníků. „Projevily se ale určité nové trendy. Zvýšený zájem je například o speciální kola typu singlespeed či fat bike,“ uvedl Kohoutek. Kola fat bike se vyznačují širokými pneumatiky, díky kterým lze bez potíží projet nejen složitým terénem, ale i sněhem a pískem.

Jednoznačným trendem je prodej dražších sportovních elektrokol, zejména horských

Roste také poptávka po elektrokolech. „Jednoznačným trendem je prodej dražších sportovních elektrokol, zejména horských. Rostě i zájem o městská elektrokola, ale ne tak výrazně,“ řekl Kohoutek. Průměrná cena horského elektrokola činí zhruba 70 tisíc korun.

Prodejci letos hlásí růst tržeb za servisní služby, o které je mezi Čechy stále větší zájem. „V sezóně byly servisy tak kapacitně vytížené, že objednací lhůty oprav mnohdy činily až jeden měsíc. Naše vzdělávací soustava stále nemá obor mechanik jízdních kol, takže nejsou na trhu kvalifikované pracovní síly,“ upozornil Kohoutek.

První výprodeje jízdních kol letos prodejci zahájili na konci června. „Nyní už zlevnila většina dovozců. Ovšem výběr zlevněných kol je omezen, což ukazuje na to, že množství kol ve výprodeji bylo nižší než tomu bylo dříve. Důvodem byla větší opatrnost dovozců při stanovení objemu dovezených kol na letošní rok,“ podotkl Kohoutek.

Trh stagnuje

Tuzemský trh s jízdními koly totiž v posledních letech kvůli dozvukům hospodářské krize i nepříznivému počasí klesl a nyní stagnuje. Zatímco ještě v roce 2011 prodej bicyklů po předchozím snížení vzrostl z 330 tisíc v roce 2010 na 370 tisíc až 390 tisíc jízdních kol, tak předloni se jich podle hrubého odhadu prodalo jen 350 tisíc. Přibližně stejný počet bicyklů Češi koupili i loni.

Podle odborníků je český trh s jízdními koly pro sportovní či rekreační účely už nasycen. Češi neradi jezdí po městě a drtivou většinu prodaných kol tvoří sportovní modely, zatímco v zahraničí městské bicykly ukrajují stále větší podíl trhu a jsou motorem růstu tržeb. Většina jízdních kol se v ČR prodá přes specializované obchody. Mezi nejprodávanější značky patří Author, Merida, Kellys, GT, Trek, Giant či PELL'S.