Prodej užitkových vozů výrazně stoupl, kvůli emisní normě auta letos zdraží

Za silnou poptávkou v posledním měsíci roku 2013 je ale třeba vidět i to, že od 1. ledna byly zavedeny přísnější emisní normy pro nové automobily Euro 6. Přepravci tak využili poslední možnosti a nakupovali levnější automobily s motory splňujícími normu Euro 5.
Největší nárůst prodejů v Česku byl loni patrný u nákladních automobilů a nových autobusů. Těch bylo zaregistrováno 891, o 160 více než předloni. Z toho více než třicet procent na český trh dodal po Iveku druhý největší výrobce autobusů u nás SOR Libchavy z Orlickoústecka.
Tato česká firma zaměstnávající 600 lidí loni vyrobila téměř pět stovek autobusů, z nichž více než čtyřicet procent vyvezla zejména na Slovensko, do Polska, Estonska, Ruska a Srbska.
Dařilo se i automobilce Tatra. Ta loni vyrobila 763 nákladních aut, nejvíce od roku 2008, přibližně dvě třetiny z nich exportovala. V Česku loni zaznamenala podle Svazu dovozců automobilů 253 registrací a její předběžné tržby za rok 2013 činily 2,99 miliardy korun. Zaměstnává 952 lidí, dalších téměř šest stovek lidí pracuje v několika dceřiných společnostech.
Evropské zrychlení |
---|
Podle ACEA se loni zvýšil prodej užitkových vozů a autobusů ve všech segmentech nejen v Česku, ale také po celé Evropě – bylo to o jedno procento na 1 711 843 vozů. Ohromujícím způsobem o 35 procent na téměř 170 tisíc vozů vzrostly evropské prodeje v prosinci. I přesto se ale loňský rok zařadil mezi tři nejhorší od roku 1997, kdy byly prodeje v Evropě sledovány. |