Průplav Dunaj - Odra - Labe: Náměstek Hampl čelí trestnímu oznámení
Podle trestního oznámení měl porušit zákon první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Ten totiž necelé dva měsíce po svém nástupu do funkce v roce 2011 požádal dopisem komisi pro dopravu EU o vyškrtnutí víceúčelového vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe ze soustavy transevropských vodních cest (TEN-T). Tím měl znemožnit jeho spolufinancování z fondů EU.
„Škoda způsobená jednáním náměstka ministra dopravy je ve výši několika set milard korun, nyní se jeho postoj k nápravě škody jeví velmi neúčinný, ba dokonce pouze alibistický,“ píše se v trestním oznámení.
Hampl k trestnímu oznámení uvedl, že Česká republika nesplnila požadavky které unie požadovala a proto musel být návrh z programu stažen. Hampl řekl, že se Česká republika pokusila vyjednat výjimku, než budou patřičné požadavky splněny, ale této žádosti Brusel nevyhověl.
Sporů v souvislosti s vodními toky bude zřejmě víc. Nyní už bývalý šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický je podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka zodpovědný za nevýhodné smlouvy na poradenské smlouvy. Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na něj proto podá žalobu.
Obří projekt
Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí by mohlo být hotové do roku 2039. Předpokládá to harmonogram, který vypracovalo ministerstvo dopravy a který v září Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi. Celkem má stavba vodního koridoru stát zhruba 400 miliard korun, odhadlo Ředitelství vodních cest.
Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe.