Průplav Dunaj - Odra - Labe: Náměstek Hampl čelí trestnímu oznámení

Lukáš Hampl

Lukáš Hampl Zdroj: Euro, Hynek Glos

Průplav Dunaj – Odra – Labe (DOL) ještě nemá ani studii proveditelnosti a už přinesl trestní oznámení. Bude se jím zabývat Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 2 a jeho předmětem je zneužití pravomoci úřední osoby se škodou ve výši několika set milionů korun.

Podle trestního oznámení měl porušit zákon první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Ten totiž necelé dva měsíce po svém nástupu do funkce v roce 2011 požádal dopisem komisi pro dopravu EU o vyškrtnutí víceúčelového vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe ze soustavy transevropských vodních cest (TEN-T). Tím měl znemožnit jeho spolufinancování z fondů EU.

„Škoda způsobená jednáním náměstka ministra dopravy je ve výši několika set milard korun, nyní se jeho postoj k nápravě škody jeví velmi neúčinný, ba dokonce pouze alibistický,“ píše se v trestním oznámení.

Hampl k trestnímu oznámení uvedl, že Česká republika nesplnila požadavky které unie požadovala a proto musel být návrh z programu stažen. Hampl řekl, že se Česká republika pokusila vyjednat výjimku, než budou patřičné požadavky splněny, ale této žádosti Brusel nevyhověl.

Sporů v souvislosti s vodními toky bude zřejmě víc. Nyní už bývalý šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický je podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka zodpovědný za nevýhodné smlouvy na poradenské smlouvy. Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na něj proto podá žalobu.

Obří projekt

Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí by mohlo být hotové do roku 2039. Předpokládá to harmonogram, který vypracovalo ministerstvo dopravy a který v září Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi. Celkem má stavba vodního koridoru stát zhruba 400 miliard korun, odhadlo Ředitelství vodních cest.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe.