První námitky a na D1 znovu hoří termíny

Zahájení rekonstrukce se tak zřejmě odsouvá, původně chtělo ŘSD začít hned, jak to počasí na jaře dovolí, naposledy se mluvilo o přelomu března a dubna. Zmíněná lhůta platí v případě, že se firmy nespokojí s vysvětlením ŘSD a poženou celou věc k antimonopolnímu úřadu. Posléze může dojít i na soud.
Protesty se zatím týkají dvou tendrů z pěti, podaly je firmy Eurovia a Habau CZ. „Je to v procesu, takže to zatím nebudeme komentovat,“ řekla mluvčí Eurovie Petra Kučerová. ŘSD přitom původně chtělo rozjet celou rekonstrukci D1 už loni na podzim, připomínky firem k obchodním podmínkám ale donutily stát k prodloužení přípravy.
Zatím jsou známy výsledky tří soutěží, ŘSD vždy vybralo uchazeče s nejnižší cenou. Nejúspěšnější v celém klání o D1 je zatím konsorcium firem OHL ŽS a Alpine Bau, které uspělo hned ve dvou tendrech. Získalo úseky Velká Bíteš–Devět Křížů a Lhotka– –Velká Bíteš. V prvním případě nabídlo cenu 382 milionů oproti státem očekávaným 637 milionům.
Ve druhém případě byla vítězná nabídka 597 milionů, předpokládaná cena činila 967 milionů. Právě tento tendr napadla Habau CZ. Eurovia si zase stěžuje na soutěž o úsek Větrný Jeníkov–Jihlava, kde zvítězilo sdružení Colas CZ a Porr. Jeho cena 649 milionů je na 69 procentech předpokládané ceny. Eurovia byla podle informací deníku E15 druhá s cenou 662 milionů.
Problémy lze očekávat také u dvou dosud nezveřejněných výsledků. ŘSD už oznámilo, že vyřadilo některé uchazeče. Spekuluje se o Dálničních stavbách Praha, které přispěchaly s nejnižší cenou. Pokud by to byla pravda, je i tato firma připravena se právně bránit. Podobnou zkušenost se zpožděním velkých projektů má i správa železnic.