První nestátní železniční trať získá dotace

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Starostové obcí v údolí říčky Desné mohou slavit. Jejich plán na elektrifikaci místní tratě se po mnoha letech letos naplní. Stavbu trolejí a povznesení lokálky na vyšší úroveň zaplatí z drtivé většiny dotace z evropského operačního programu Doprava. Zbytkem přispěje Státní fond dopravní infrastruktury. Celkem jde o více než 420 milionů korun.

Příběh jesenické lokálky ještě nedávno určené ke zrušení se přitom stává precedentem. „Zcela určitě by šlo u nás o první projekt podpory veřejné železniční infrastruktury, která nepatří státu ani kraji,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vlastní od roku 2002 Svazek obcí údolí Desné. I proto ministerstvo dopravy s definitivním razítkem na její elektrifikaci čeká na vyjádření Evropské komise. Češi se chtějí ujistit, že nepůjde o nedovolenou státní podporu. Podle informací deníku E15 komise už plán schválila, i když oficiální souhlas zatím do Česka nedorazil.

Modernizovaná trať bude impulzem pro turismus, věří místní

Místní samospráva si od modernizace hodně slibuje. Doba jízdy mezi Šumperkem a Kouty se sníží až na polovinu, vedle lokálek by si do konečné v Koutech měly najít cestu i rychlíky. Počítá se například s přímými vlaky z Olomouce, případně z Brna. „V našich plánech už jsou zpracované konkrétní grafikony,“ uvedl místopředseda svazku obcí a starosta Velkých Losin Norbert Pfeffer. Od nově elektrifikované železnice se očekává i další impulz pro cestovní ruch v okolním regionu. Kolem trati se nachází řada lyžařských středisek.

Podle předpokladů projekt odstartuje letos ve druhém čtvrtletí, hotovo bude za rok. Tím se elektrifikace tratě pohodlně stihne – na rozdíl od jiných železničních staveb – před koncem rozpočtového období Evropské unie, tedy silvestrem 2015. Důležitější ovšem je, že trať může sloužit jako příklad ostatním.

Ministerstvo hledá způsoby, jak utratit peníze

Na správě železnic stále leží plány na odprodej některých nepotřebných tratí. A nyní se ukazuje, že by stát přes počáteční odmítavé stanovisko mohl na obecní tratě finančně přispívat.

Jesenickým horalům navíc nahrála situace. Dopravní projekt předložili v době časové tísně ministerstva dopravy, které hledá každou příležitost, jak utratit peníze, které formou dotací nabízí Evropská unie.

Ochota České republiky dotovat nestátní tratě takto nadstandardními sumami se však s příchodem nového rozpočtového období EU může rychle vytratit.