Věc nyní řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud zakáže plnění smlouvy s Rakušany, budou Railjety zralé na odstavení do kopřiv. „Byl by to velký problém z pohledu zahájení plného provozu vlaků Railjet,“ uvedl Kurucz.
Antimonopolní úřad přitom není vázán žádnou lhůtou, dráhy jsou proto rozhodnuty jezdit až do vydání verdiktu. Pokud úředníci drahám Taurusy zakážou, bude stát vedení dopravce před téměř neřešitelným problémem. Stejné ojeté lokomotivy totiž nejsou na trhu na prodej a nové už se nevyrábějí.
Náhradou by mohly sloužit nové stroje Vectron od stejného výrobce, jejich dodací lhůta ale podle Kurucze činí dva roky. Problémem je softwarová komunikace mezi lokomotivou a netrakční soupravou railjetu.
Siemens nechce dát Škodě komunikační protokol
Jako řešení dráhy zvažovaly i variantu s novou škodováckou lokomotivou 109E, jenže Siemens podle Kurucze nechce Škodě předat svůj komunikační protokol. Vlaky se škodovkou v čele by tak například nemusely svítit, nefungovala by klimatizace, informační tabule a další elektrická zařízení.
Nová strategie ČD |
---|
Dozorčí rada Českých drah se bude na zářijovém zasedání zabývat novou strategií podniku do roku 2020. Podrobnosti zatím nejsou známy, vedení firmy chce ale výrazně ušetřit na trakční elektřině a pohonných hmotách. Připojilo se proto k iniciativě velkých odběratelů proudu, kteří chtějí zrušit platby za obnovitelné zdroje. Podobnou výhodu mají velké firmy v Německu. Dráhy ročně zaplatí na poplatku za obnovitelné zdroje přes 300 milionů korun. |
Dopravce rovněž počítá s rekuperací elektřiny zpět do sítě, testuje lokomotivy na stlačený zemní (CNG) a bionaftu. Nepočítá se s prodejem nákladní dcery ČD Cargo, na poli dopravních systémů by měla posílit dcera ČD Telematika. Investice do nových vozidel by se měly pohybovat ve výši odpisů, tedy zhruba 2,5 miliardy ročně. |
Nevypsání výběrového řízení se tak v případě pronájmu Taurusů od ÖBB může ukázat jako fatální chyba. Že nejde jen o teorii už ÚOHS ukázal v červnu, kdy použití Taurusů zakázal.
Výkladní skříň za tři miliardy
Dráhy podaly rozklad, argumentují mimo jiné tím, že v případě přeshraniční spolupráce dvou dopravců není možné využít zákon o veřejných zakázkách. Taurusy údajně využívají v rámci obvyklých mezistátních dohod. Zbrusu nové Railjety mají ještě letos zaujmout místo v pomyslné výkladní skříni Českých drah.
Celkem má národní dopravce objednáno sedm jednotek za necelé tři miliardy korun, čtyři už převzal a jezdí s nimi ve zkušebním provozu s cestujícími. Od prosince pak mají zajišťovat taktovou dopravu mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.