Railjetům hrozí odstavení, náhradní lokomotivy nejsou k sehnání

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Zdroj: ctk

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Interiér railjetu ČD
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
Novým rychlovlakům Railjet, jejichž plné nasazení chystají České dráhy na prosinec, hrozí osud nepojízdného ležáku. Tuto obavu dnes vyjádřil generální ředitel drah Daniel Kurucz. Vlaky totiž tahají pronajaté rakouské siemensovské lokomotivy Taurus, které si někdejší vedení Petra Žaludy zajistilo od Rakouských spolkových drah (ÖBB) bez výběrové řízení.

Věc nyní řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud zakáže plnění smlouvy s Rakušany, budou Railjety zralé na odstavení do kopřiv. „Byl by to velký problém z pohledu zahájení plného provozu vlaků Railjet,“ uvedl Kurucz.

Antimonopolní úřad přitom není vázán žádnou lhůtou, dráhy jsou proto rozhodnuty jezdit až do vydání verdiktu. Pokud úředníci drahám Taurusy zakážou, bude stát vedení dopravce před téměř neřešitelným problémem. Stejné ojeté lokomotivy totiž nejsou na trhu na prodej a nové už se nevyrábějí.

Náhradou by mohly sloužit nové stroje Vectron od stejného výrobce, jejich dodací lhůta ale podle Kurucze činí dva roky. Problémem je softwarová komunikace mezi lokomotivou a netrakční soupravou railjetu.

Siemens nechce dát Škodě komunikační protokol

Jako řešení dráhy zvažovaly i variantu s novou škodováckou lokomotivou 109E, jenže Siemens podle Kurucze nechce Škodě předat svůj komunikační protokol. Vlaky se škodovkou v čele by tak například nemusely svítit, nefungovala by klimatizace, informační tabule a další elektrická zařízení.

Nová strategie ČD
Dozorčí rada Českých drah se bude na zářijovém zasedání zabývat novou strategií podniku do roku 2020. Podrobnosti zatím nejsou známy, vedení firmy chce ale výrazně ušetřit na trakční elektřině a pohonných hmotách. Připojilo se proto k iniciativě velkých odběratelů proudu, kteří chtějí zrušit platby za obnovitelné zdroje. Podobnou výhodu mají velké firmy v Německu. Dráhy ročně zaplatí na poplatku za obnovitelné zdroje přes 300 milionů korun.
Dopravce rovněž počítá s rekuperací elektřiny zpět do sítě, testuje lokomotivy na stlačený zemní (CNG) a bionaftu. Nepočítá se s prodejem nákladní dcery ČD Cargo, na poli dopravních systémů by měla posílit dcera ČD Telematika. Investice do nových vozidel by se měly pohybovat ve výši odpisů, tedy zhruba 2,5 miliardy ročně.

Nevypsání výběrového řízení se tak v případě pronájmu Taurusů od ÖBB může ukázat jako fatální chyba. Že nejde jen o teorii už ÚOHS ukázal v červnu, kdy použití Taurusů zakázal.

Výkladní skříň za tři miliardy

Dráhy podaly rozklad, argumentují mimo jiné tím, že v případě přeshraniční spolupráce dvou dopravců není možné využít zákon o veřejných zakázkách. Taurusy údajně využívají v rámci obvyklých mezistátních dohod. Zbrusu nové Railjety mají ještě letos zaujmout místo v pomyslné výkladní skříni Českých drah.

Celkem má národní dopravce objednáno sedm jednotek za necelé tři miliardy korun, čtyři už převzal a jezdí s nimi ve zkušebním provozu s cestujícími. Od prosince pak mají zajišťovat taktovou dopravu mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.