Railjety pro České dráhy opět řeší antimonopolní úřad

railjtey od Siemensu

railjtey od Siemensu Zdroj: siemens

railjet
railjet
Ve vozech Railjet lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce
Červená konkurence. U státní ÖBB si cestující může
vybrat, jakým vlakem pojede: od starších vlaků InterCity přes mohutné šedé stroje německé výroby, superrychlé ICE, až po nejmodernější vozy Railjet. V nich lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce
Rakouské dráhy potvrdily smlouvu Českých drah a Siemensu o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun.
7
Fotogalerie
Téměř dva roky se vlekoucí kauza vlaků Railjet pro České dráhy je zpátky u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A pořádně se zamotává. Úřad znovu zkoumá, zda dráhy mohou koupit od Siemensu sedm souprav oficiálně nazvaných Siemens Viaggio Comfort. Vydal už dokonce předběžné opatření, které drahám nákup sedmi moderních vlaků až do vynesení definitivního verdiktu zakazuje. O akvizici vlaků má podle informací deníku E15 už dnes rozhodovat dozorčí rada Českých drah.

„Bylo nařízeno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem,“ sdělil deníku E15 šéf ÚOHS Petr Rafaj. Úřad tentokrát jedná z vlastní iniciativy.

Podle Českých drah nemá však nejnovější počin úřadu na chystaný nákup žádný vliv, neboť se ho netýká. Dráhy se dušují, že nejde o novou smlouvu se Siemensem, nýbrž o využití smlouvy z loňského září. Tu antimonopolní úředníci schválili, ale šlo v ní o 16, nikoli o sedm vlaků. Dráhy proto tvrdí, že smlouva platí a do výroby se prozatím zadá sedm souprav.

„České dráhy nikdy neuvažovaly ani neuvažují o nákupu dalších souprav Railjet, které by nebyly předmětem původní zakázky,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. „To je právě předmětem našeho zkoumání, jestli jde o novou zakázku, či nikoli,“ reagoval mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Celý případ měl antimonopolní úřad v práci už loni, kdy si na nákup vlaků bez výběrového řízení stěžovala plzeňská Škoda Transportation. Dráhy ale označily akvizici za pět miliard za unikátní a neopakovatelnou příležitost, úřad následně všechny námitky Škodovky smetl ze stolu ve všech instancích.

Nevydal ani předběžné opatření. Dráhy tak loni v září uzavřely se Siemensem smlouvu na 16 vlaků, která se dodatkem změnila na 15 souprav. Letos v dubnu ale České dráhy překvapivě oznámily, že vlaky nebudou kupovat vůbec, protože na ně nemají peníze. Pravým důvodem byl ale zřejmě krach jednání s Deutsche Bahn o jejich provozu do Hamburku.
Posléze se objevil nápad na nákup sedmi souprav, které by dopravce posílal do Rakouska. „S Rakouskými spolkovými drahami máme připravenou dohodu o provozu sedmi vlaků do Rakouska. Pokud ČD nenakoupí těchto sedm souprav Railjet, tak bude vážně ohrožena budoucnost provozu souprav Českých drah do Rakouska,“ řekl Šťáhlavský.