„Bylo nařízeno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem,“ sdělil deníku E15 šéf ÚOHS Petr Rafaj. Úřad tentokrát jedná z vlastní iniciativy.
Podle Českých drah nemá však nejnovější počin úřadu na chystaný nákup žádný vliv, neboť se ho netýká. Dráhy se dušují, že nejde o novou smlouvu se Siemensem, nýbrž o využití smlouvy z loňského září. Tu antimonopolní úředníci schválili, ale šlo v ní o 16, nikoli o sedm vlaků. Dráhy proto tvrdí, že smlouva platí a do výroby se prozatím zadá sedm souprav.
„České dráhy nikdy neuvažovaly ani neuvažují o nákupu dalších souprav Railjet, které by nebyly předmětem původní zakázky,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. „To je právě předmětem našeho zkoumání, jestli jde o novou zakázku, či nikoli,“ reagoval mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Celý případ měl antimonopolní úřad v práci už loni, kdy si na nákup vlaků bez výběrového řízení stěžovala plzeňská Škoda Transportation. Dráhy ale označily akvizici za pět miliard za unikátní a neopakovatelnou příležitost, úřad následně všechny námitky Škodovky smetl ze stolu ve všech instancích.
Nevydal ani předběžné opatření. Dráhy tak loni v září uzavřely se Siemensem smlouvu na 16 vlaků, která se dodatkem změnila na 15 souprav. Letos v dubnu ale České dráhy překvapivě oznámily, že vlaky nebudou kupovat vůbec, protože na ně nemají peníze. Pravým důvodem byl ale zřejmě krach jednání s Deutsche Bahn o jejich provozu do Hamburku.
Posléze se objevil nápad na nákup sedmi souprav, které by dopravce posílal do Rakouska. „S Rakouskými spolkovými drahami máme připravenou dohodu o provozu sedmi vlaků do Rakouska. Pokud ČD nenakoupí těchto sedm souprav Railjet, tak bude vážně ohrožena budoucnost provozu souprav Českých drah do Rakouska,“ řekl Šťáhlavský.