Řecká námořní doprava prosperuje, krizi navzdory

Přístav Pireus, Řecko

Přístav Pireus, Řecko Zdroj: CC BY 2.0: Jorge Brazil via Flickr

Cosco část přístavu koupilo v roce 2010
Od té toby, co v přístavu sídlí Cosco, se provoz zněkolikanásobil
Odbory tvrdí, že u Číňanů panují otřesné pracovní podmínky, o zaměstnance ale firma nouzi nemá
Číňanům se v Pireusu natolik daří, že se rozhodli přistavět další molo
Cosco by nejraději převzalo celý přístav, zbytek ale vlastní řecká vláda
5
Fotogalerie
Námořní doprava patří mezi největší průmyslová odvětví v Řecku a toto důležité odvětví si vede překvapivě dobře i v době obav o budoucnost Řecka a jeho setrvání v eurozóně. S akciemi mnoha řeckých lodních společností se obchoduje v USA a akcie některých firem, jako Diana Shipping, Danaos, Costamare, Navios Maritime a StealthGas, od počátku letošního roku posilují. Důvody vypočítává CNN.

Jako první je potřeba uvést, že většina velkých přepravních firem má sice sídlo v Aténách nebo některém jiném městě na řeckých ostrovech, obchodují však v dolarech, ne v eurech, upozorňuje CNN. Případný návrat řecké drachmy by pro ně tak nebyl velkým problémem.

Poptávka po spotřebním zboží, komoditách a dalších věcech, které se přepravují loděmi po moři, je po celém světě relativně příznivá, což nahrává lodním firmám. A řečtí přepravci rovněž nemají příliš velké napojení na řecké spotřebitele, takže pokles domácí poptávky jsou schopni vykompenzovat dodávkami do jiných zemí. Třeba do USA, kde je ekonomika na vzestupu a Američané stále nakupují zboží.

Zádrhelem může být plánované zvýšení daní

Jedním z problémů pro lodní společnosti se zdá být plánované zvýšení daní pro lodní dopravce v Řecku v rámci navrženého balíku úspor. Odborníci z odvětví jsou však skeptičtí k tomu, že takový plán by měl přinést vládě více peněz a měl by dopad na firmy.

Analytik společnosti Stifel Benjamin Nolan upozornil, že většina řeckých lodí pluje pod vlajkou jiné země. Řecko se sice podle něj může pochlubit jednou z největších lodních flotil, ve skutečnost však pod řeckou vlajkou plují méně než dvě procenta lodí na světě. Zvýšení daní pro lodní společnosti tak bude mít podle něj pravděpodobně jen zanedbatelný dopad.

Galerie: Číňané oživili část řeckých přístavů Pireus

Je tu však něco, co by mohlo v příštích měsících ohrozit klidnou plavbu řeckých lodí - problémy v Číně, upozorňuje CNN. Pokud by se nepodařilo zastavit paniku na čínském akciovém trhu, mohlo by to způsobit mnohem prudší ekonomické zpomalení v zemi, což by nebyla dobrá zpráva. Čína posílá do zahraničí po moři velké objemy spotřebního zboží, zároveň však také masivně nakupuje ropu, železnou rudu a další komodity, které se rovněž přepravují loděmi.

„Čína mě děsí. Všichni se shodneme, že Čína zpomaluje. Pokud poptávka po komoditách dále klesne, zvýší to tlak na akcie lodních přepravců,“ uvádí analytik BB&T Capital Markets Kevin Sterling. Podle něj je zatím příliš brzy na hodnocení toho, co všechno zlého by se mohlo stát v Číně. Jedno je ale jisté. Osud řeckých lodních společností mnohem více než na Bruselu závisí na Pekingu.