Ředitelství silnic a dálnic chce znovu nastartovat zanedbanou přípravu

Stavba Pražského okruhu

Stavba Pražského okruhu Zdroj: ctk

Co mají společného dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem, rychlostní silnice R35, dálniční obchvat Českých Budějovic, D11 za Hradcem Králové, pražský okruh do Běchovic a karlovarská R6? Nejsou připraveny k zahájení výstavby, přesněji příprava v minulých letech uvázla na mrtvém bodě. Dnes se to ukazuje jako velký problém.

Rozpočtové období Evropské unie se chýlí ke konci a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zoufale hledá jakýkoli projekt pro utracení peněz z evropských fondů. Nemá ale téměř na výběr. Politici se v minulých letech soustředili na rozestavěná díla, kde byla reálná vyhlídka brzkého střihání pásky. Projektování, výkup pozemků, získávání územních rozhodnutí a podobné činnosti je tolik nelákaly. Proto dnes ve snaze o umístění evropských peněz přicházejí na řadu i nápady typu výměny svodidel na dálnicích za miliardu korun.

Investice ŘSD do výstavby a přípravy projektůInvestice ŘSD do výstavby a přípravy projektů | RSD

„Je to paradox, ale v letech, kdy byly na výstavbu historicky největší peníze, na přípravu byly zcela minimální částky. Příprava je přitom dlouhodobý proces, který trvá léta,“ říká šéf ŘSD David Čermák. On a jeho lidé se nyní snaží dohnat, co se dá. Na letošní rok chystají nebývalou dávku soutěží na projekční a inženýrské činnosti. Nejde přitom jen o současné rozpočtové období unie, je třeba připravit stavby pro nový operační program doprava pro léta 2014 až 2020. Na přípravu staveb dá proto ŘSD letos 2,5 miliardy, o miliardu více než loni.

Čermák: Tendry vypíšeme jen na připravené stavby

Šéf Ředitelství silnic a dálnic David ČermákŠéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák | E15 Anna Vackova

Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák chce napříště stavět podle dopodrobna rozpracovaných plánů tak, aby zamezil zvyšování cen během výstavby.

* E15: Proč se v minulých letech zastavila příprava staveb?

Na to bude třeba se vrátit do období před pěti až šesti lety. Tomuto období jde na vrub třeba absolutní nepřipravenost R35, její východní část od Hradce na Olomouc. Tehdy se pozornost primárně soustředila na výstavbu a také na projekty, které se daly soutěžit v daném volebním období. Totální zanedbání přípravy staveb v minulých letech nás dostalo do těžkého klinče.

* E15: Letos chcete dát na přípravu rekordních 2,5 miliardy korun. Jaké by podle vás bylo ideální číslo v této kolonce?

Kolem dvou miliard nebo mírně více je asi optimální číslo. Rozhodně 620 milionů (jako v roce 2008) je směšná suma. Proto nemáme vůbec nachystané projekty. Místo abychom si z nich vybírali ty, které budeme realizovat, horko těžko hledáme místa, kam peníze poslat. Tedy kde lze rychle nějaké projekty dotáhnout do konce. Na síti TEN-T fakticky nemáme nic připraveno.

* E15: Co děláte pro to, aby se neopakovaly chyby typu D8 nebo pražského okruhu, kde vznikly obří náklady nad rámec předpokladů?

Velký problém byl, že se tendrovaly nepřipravené stavby. Neměly stavební povolení a dokončené výkupy pozemků. Jedno z těch navýšení na okruhu třeba bylo, že jeden z majitelů začal přes své sliby po zahájení stavby spekulovat. Téměř na rok zablokoval výstavbu, a tím vzniklo zvýšení nákladů o tři sta milionů korun. To by se do budoucna nemělo stát, budeme tendrovat už jen kompletně připravené stavby. Nelze tendrovat něco, o čem nevíte, jak to má vypadat. To generuje vícepráce a nejistotu investora i zhotovitele.

* E15: Zároveň chcete posílit pozici státu vůči firmám. Jak?

ŘSD dlouhodobě nebylo odpovídajícím partnerem projektantů, protože bylo systematicky odborně vylidněné. Slepě se přebíraly dodané věci, aniž by bylo ŘSD schopno vstoupit do diskuze. Teď budeme chtít, aby nám projektant garantoval, že projekt nebude obsahovat chyby. Když bude mít chyby, tak je projektant zaplatí. Dosud když udělal chybu – a tady mu ji nikdo nebyl schopen odhalit – tak se na ni často přišlo až na stavbě. Projekt se pak dal projektantovi dopracovat a zaplatilo se mu to.

* E15: Vyřeší nový přístup také vymáhání reklamací a omezení víceprací na samotné stavbě?

Pozice státu se musí významně posílit. V rámci nového zákona budeme dělat zadávací dokumentaci do takových podrobností, abychom se vícepracím vyhnuli. U žádné liniové stavby ovšem nelze zcela vyloučit nepředvídatelné okolnosti. Zákon o veřejných zakázkách nám říká, že dokumentace musí být tak podrobná, aby bylo možné podle toho stavět. To dosud nebylo. Nikdy nezabráníme chybám zcela, ale máme snahu zmenšit rizika. Zhotovitel už nebude zasahovat do naší projektové dokumentace.

Svoboda: Problémem je personální devastace ŘSD

Jednatel sdružení pro výstavbu silnic Petr SvobodaJednatel sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda | archiv

Sdružení pro výstavbu silnic zastupuje všechny významné firmy v oboru silničního stavitelství. Jeho jednatel Petr Svoboda je s jásotem opatrný.

* E15: Ředitelství silnic a dálnic chce výrazně přidat v přípravě nových silničních staveb. Těší vás to?

Záměr je určitě správný, já ale zůstávám skeptický. Na letošní rok mají o stovky milionů korun na přípravu více, ale hlavně díky tomu, že peníze zbyly z loňska. Tentokrát se je nepodařilo utratit jinak, tak se převedly do letošního roku.

* E15: Jak je možné, že se loni neutratily za přípravu?

Je to neschopnost ŘSD. A letos se také rozhodně neutratí. Vidím velký problém v obrovské personální devastaci ŘSD, kterou začal Vít Bárta. Oni nebudou schopni dobře komunikovat s těmi, kdo budou připravovat pozemky a projektovou dokumentaci. Navíc úředníkům svazují ruce nové předpisy. Zádrhelem je například zákon o veřejných zakázkách a jeho výklad.

* E15: ŘSD chce napříště podle novely zákona rozepisovat stavby do posledního detailu, aby nevznikaly takzvané vícepráce. Souhlasíte, že je to krok správným směrem?

Asi nepůjde dělat to, co se dělo dříve, tedy že byl například projektován betonový most, ale zhotovitel postavil ocelový. Ale původní systém má přece jen svou logiku. Podívejte se na ten tolik kritizovaný pražský okruh. Původní projektant udělal chybnou dokumentaci, kde na spoustu věcí zapomněl. Ale ve fázi realizace se to dalo zachytit a stavební firma mohla najít lepší řešení. V novém systému, pokud to projektant udělá špatně, tak se to také špatně bude muset postavit. Firma ale nemůže stavět tak, aby to spadlo.

* E15: Dá se zabránit vícepracím?

Samozřejmě že nedá. Nikdy a nikde. Třeba diagnostika staveb se nedělá plošně, ale výběrem, řekněme po sto metrech. Z toho samozřejmě mohou vzejít překvapující zjištění přímo na staveništi. ŘSD by se mělo soustředit spíše na to, aby se upravily předpisy a zákony. Třeba výklad ÚOHS, který započítává vícepráce, ale už ne méněpráce. Když místo ocelového mostu za sto milionů dáte železobetonový za devadesát milionů, logicky jste ušetřil deset milionů. Ale podle metodiky ÚOHS máte vícepráce za devadesát milionů. To je evropský unikát. Od toho se přitom odvíjejí kvóty na vícepráce. Podle směrnice EU je limit až padesát procent, my jsme si to zpřísnili vlastním zákonem na dvacet procent.

* E15: Co udělá s firmami deficit přípravy z minulých let?

To se teď uvidí, všichni víme, jak na tom stavebnictví je. Problém je v tom, že budeme mít dálnice později. Není to ale jen záležitost ŘSD, chybějí územní plány obcí i krajů. S přípravou souvisejí další faktory, třeba zásahy krajských politiků, kteří chtějí dálnici tady a ne tady, ekologičtí aktivisté a tak dále. Dnes se připravuje stavba osm let a staví se dva roky, dříve se dva roky připravovala a stavěla osm let. Proto by se měl připravovat daleko větší balík, než se zrovna zítra bude stavět. Na to byli ale někteří politici příliš krátkozrací.