RegioJet buď předám dceři, nebo prodám, vše je otevřené, říká Radim Jančura

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Michael Tomeš

Jiří Liebreich

Budoucnost vlakového dopravce RegioJet zůstává nadále otevřená. Stávající majitel a zakladatel firmy Radim Jančura sice v úterním rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že podnik s miliardovými tržbami v budoucnu předá své dnes šestnáctileté dceři, toto vyjádření však později pro e15 upřesnil. Prodej firmy, o kterou již řadu let projevují zájem velcí hráči evropských železnic, je prý stále ve hře.

„Dnes vím, že firmu neprodám, mám druhou mízu,“ řekl Jančura Seznam Zprávám. A dodal, že se na udržení firmy v rodině a vytvoření ještě silnější značky evropského formátu dohodl s dcerou na dovolené v Thajsku. Své rozhodnutí v tomto rozhovoru vysvětloval i tím, že se firmě daří vyhrávat tendry na dotované železniční linky, takže žluté vlaky mohou do budoucna přerůst i hegemona tuzemských kolejí – České dráhy.

V následném vyjádření pro e15 však Jančura tato svá vyjádření korigoval: „Není to tak, že jsme se s dcerou domluvili, to ani v šestnácti letech nejde, je brzy. Jen mám pocit, že by to takhle mohlo fungovat.“ S dcerou se prý až dosud na téma předání firmy nikdy nebavil, bylo to tabu.

„Teď jsme to téma poprvé otevřeli, ale je to jen jeden z možných scénářů budoucnosti firmy,“ upřesnil Jančura. Dcera by do struktur podniku podle něj pronikla nejdříve za deset let, pokud by ovšem měla zájem. V takovém případě by jí Jančura předal většinový vlastnický podíl, část podniku by převedl na management.

Stále však zůstává ve hře i prodej firmy do rukou některého z velkých evropských dopravců. „Nevím, asi, možná. Je to o motivaci. Když vyprchá, což se lidem v mém věku padesát plus stává, když odchází testosteron, vše může být jinak. Když není motivace, pak je možný i prodej firmy,“ řekl Jančura.

O motivaci hovořil i ve vztahu ke své dceři – pokud by neměla zájem podílet se na chodu firmy a chtěla se věnovat jiné práci, vize diskutovaná v Thajsku padá: „Nemá cenu tlačit děti do mých vlastních představ.“

Dopravci se daří, předloni utržil 3,2 miliardy korun a vydělal 337 milionů a loni si měl mírně polepšit. I díky tomu, že loni žlutými vlaky svezl devět milionů cestujících. Silný zájem zaznamenal o mezinárodní trasy, více jízdenek prodal například na lince Praha-Ostrava-Košice nebo Praha-Vídeň-Budapešť, kde frekvenci spojů dál navyšuje.

Prodá Radim Jančura RegioJet?

RegioJetu se ale především daří vyhrávat další a další soutěže na dotované železniční linky. Obstál například v ostře sledované zakázce na rychlíkovou linku R9 spojující Prahu s Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod. Od příštího roku ji bude provozovat Jančurův podnik, který zvítězil v soutěži ministerstva dopravy. Stát dopravci zaplatí za patnáctiletý provoz linky necelých pět miliard korun. V roli poraženého jsou České dráhy, které o prestižní linku přijdou.

Podobných příkladů, jak dráhy přicházejí o zakázky, které jim přebírají soukromí konkurenti, je mnohem více. Státem ovládaný dopravce například loni přišel o jednu z klíčových zakázek pro samosprávy. Patnáctiletou smlouvu na páteřní linky totiž podepsal Ústecký kraj právě s RegioJetem, který obdrží asi sedm set milionů ročně. Na koleje v kraji vyjede v prosinci příštího roku.

Nic nenasvědčuje tomu, že by měl RegioJet v expanzi zpomalit. Proto láká dravce s dostatečným kapitálem, pro které by mohl představovat zajímavou investici. V minulosti kolem RegioJetu kroužil například francouzský státní kolos SNCF, zájem mělo i konsorcium italské FS Italiane Group a rakouské ÖBB.

„Byli bychom hloupí, kdybychom neměli zájem,“ řekl v červencovém rozhovoru pro e15 také Pavel Prouza, ředitel FlixBusu pro Česko, Slovensko a Maďarsko. V čí rukou RegioJet skončí, tak patrně ukážou až příští roky.