Řidiči alternativních taxislužeb nebudou muset na zkoušky z místopisu, postačí jim GPS | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Řidiči alternativních taxislužeb nebudou muset na zkoušky z místopisu, postačí jim GPS

Řidiči alternativních taxislužeb nebudou muset na zkoušky z místopisu, postačí jim GPS
Uber
• 
ZDROJ: reuters
Ondřej Souček

Ondřej Souček

Alternativní taxislužby se o krok přiblížily legalizaci. Podle chystané legislativy nebudou nutné zkoušky z místopisu, svítilna ani taxametr.

Řidiči alternativních taxislužeb zřejmě nebudou muset dělat zkoušky z místopisu. Vyplývá to z novely zákona o silniční dopravě, která prošla mezirezortním řízením a která má zásadně upravit podmínky pro taxislužby. Normu teď dostane na stůl legislativní rada vlády. Oproti původní verzi, která šla do mezirezortního řízení, nebudou nutné ani zkoušky ze znalosti právních předpisů.

„Povinné zkoušky z místopisu a znalosti právních předpisů jsou s příchodem moderních technologií, jako je GPS, zbytečné. Jejich zrušení, které navrhlo ministerstvo průmyslu, pomůže snížit přeregulovanost odvětví,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Taxislužba Lyft je blízko uvedení na burzu, asi předstihne konkurenční Uber

Norma, která má podle plánu nabýt účinnosti ve druhé polovině příštího roku, upravuje i další pravidla. Nově například taxikář nebude muset využívat taxametr, ale vystačí s aplikací, pomocí níž klient bude předem znát cenu. Rovněž nebude třeba svítilna na střeše vozu, kterou budou moci nahradit evidenční nálepky.

Přestože novela trh v mnohém liberalizuje, pro alternativní taxislužby zavádí i řadu povinností. Ty budou muset mít živnostenské oprávnění a zaevidované vozidlo. Sami řidiči budou muset mít koncesi dopravce a oprávnění řidiče taxislužby. Právní odpovědnost přitom ponesou samotní provozovatelé taxislužby.

„Zavedení nových povinností zprostředkovatele taxislužby směřuje k zefektivnění ochrany cestujících, neboť v případě poškození cestujícího, například předražením služby, bude možné poskytovatele snáze pokutovat,“ doplnil Neusar.

Ztráta Uberu už přesáhla miliardu dolarů

Alternativní taxislužba Taxify, která novelu obecně vítá, ale tuto odpovědnost odmítá. „Neexistuje žádný nástroj, který by mohl zamezit tomu, aby registrovaný řidič, který splňuje všechny náležitosti, některé povinnosti porušil. Například bude jezdit i po odebrání řidičského průkazu. Zprostředkovatel to může kontrolovat při úvodní registraci, nikoli při samotné činnosti,“ míní Roman Sysel, ředitel Taxify pro ČR a Slovensko.

Ondřej Krátky z českého Liftaga naopak odpovědnost zprostředkovatelů vítá, obává se však slabé vymahatelnosti zákona vůči podvodníkům, kteří dosud zákony nedodržovali, a nekontrolovaného nárůstu počtu komerčních řidičů v ulicích. „Zatím jen bez poučení kopírujeme vývoj ve světových velkoměstech, která teď řeší, že digitální platformy konkurují MHD a způsobují dopravní zácpy,“ varuje.

Podle Petra Polišenského, předsedy Sdružení českých taxikářů kvůli novele na silnicích nastane dokonce anarchie. „Klasickou taxislužbu to zlikviduje a osobní přepravu budou zajišťovat tisíce nelegálních řidičů a nekontrolovatelných aut. Nově vzniklá služba bude nebezpečná jak pro zákazníky, tak pro dopravu. Bohužel to lidé zjistí, až bude pozdě,“ míní Polišenský.

Taxify končí v krajských městech, působit bude pouze v Praze
Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!